Tesla’s gigafabriek in ieder geval niet op Gronings aardgas

Tesla Gigafactory Top Dutch
Opnieuw relevant: 13 november 2019

Zoals het Amerikanen op hoge posities betaamt, heeft Elon Musk een grote aankondiging gedaan via een kort Tweetje: Giga Berlin. Oftewel, de langverwachte eerste Europese accu- en autofabriek komt nabij Berlijn. En dus niet in Hardenberg, Groningen, Noord-Brabant of alle andere Europese regio’s die Musk de afgelopen jaren probeerden te verleiden. Jammer van de werkgelegenheid, jammer van de prestige, maar weet dat Berlijn hier stevig voor heeft moeten kiepen. Die subsidie houdt Nederland nu mooi op zak. Eerdere berichten over de Europese Gigafactory hieronder.

Terwijl het ‘verleiden van Elon Musk’ in rap tempo uitgroeit tot volkssport nummer één, maakt Tesla mooie details bekend over zijn eerste Gigafactory. Inderdaad een fabriek van het type dat we in Nederland heel hard nodig hebben.

Geen gasaansluiting, om ingenieurs niet in verleiding te brengen

Update 15 januari 2017: Lelystad, Rotterdam, Hardenberg en de drie ‘Top Dutch‘ provincies buitelen koddig over elkaar heen om zich te promoten als vestingsplaats voor Tesla’s eerste Europese accufabriek. Ondanks het ongebreidelde enthousiasme is geen van partijen bijzonder kansrijk.

Uiteindelijk zijn er volgens Musk wereldwijd overigens 100 gigafabrieken nodig. Even geduld dus, we komen vanzelf aan de beurt. In de tussentijd kunnen al die enthousiaste politici de ambitie verleggen van vestiging van Teslafabriek naar fabrieken zóals de Teslafabriek: De eerste Amerikaanse accufabriek van de elektrische auto- en opslagbouwer staat model voor alle grootschalige industrie van deze eeuw.

Energieneutraal met recycling en waterzuivering ‘on-site’

Zo is bijvoorbeeld het enorme dakoppervlak van de gigafabriek in Nevada vrij van schoorstenen en andere installaties. Het ‘grootste zonnedak ter wereld’ blijft daarmee de hele dag schaduwvrij. De 70 megawatt aan zonnepanelen bovenop het bouwwerk (plus een veelvoud daarvan in de directe omgeving) wekken jaarlijks evenveel energie op als de fabriek gebruikt.

Schoorstenen heeft Tesla ook helemaal niet nodig. Om de ontwerpers van de fabriek ‘niet in verleiding te brengen’ koos Tesla ervoor überhaupt geen aardgasleiding aan te leggen. Voor productiestappen die hoge temperaturen of stoom vereisen, zet Tesla efficiënte warmtepompen in. De fabriekshallen en omliggende kantoren verwarmt Tesla met afvalwarmte van de machines.

Net als de auto’s is de gigafactory dus emissievrij en all-electric. Daarnaast krijgt de fabriek een eigen waterzuivering die het proceswater uit de fabriek meermaals recyclet. Ten opzichte van vergelijkbare processen ligt het waterverbruik volgens Tesla 80 procent lager. Tot slot krijgt de gigafabriek installaties die afgeschreven accupakketten ontmantelen en de materialen direct geschikt maken voor de productie van nieuwe accu’s.

Met alle maatregelen toont Tesla aan dat grootschalige industrie niet noodzakelijkerwijs vervuilend is. Laten we daarom het Hollandse enthousiasme voor Tesla’s fabriek koesteren maar Musk’s onvermijdelijke afwijzing niet afwachten. Ook zonder Tesla kan de industrie elektrificeren, circulair opereren en nieuwe banen creëren. Er gaat niets boven duurzame groei in Groningen, Drenthe en de rest van Nederland. Go Lelystad, Rotterdam en Hardenberg. Top Dutch.

Het oorspronkelijke bericht van 5 januari 2017 hieronder.


Tesla-accufabriek op stoom en Hardenberg wil Gigafactory 2

Tesla en partner Panasonic hebben de baanbrekende accufabriek in Nevada opgestart. Speculaties en bedelbrieven over de locatie van de volgende gigafactories duiken ondertussen op de gekste plaatsen op.

Grotere batterij-cel drukt kosten met 30 procent

De assemblage van accupakketten draait al sinds begin vorig jaar. Nu kondigt Tesla aan dat ook de machines voor de batterijcellen in Nevada zijn opgestart. De gigafabriek produceert cellen met de nieuwe 2170-vormfactor. Volgens Tesla dé sleutel om accu’s nog goedkoper te maken.

De cilindervormige 2170-cellen zijn langer en hebben een grotere diameter dan de huidige marktstandaard. Tesla gebruikt ze om de opslagcapaciteit en het vermogen van de vernieuwde Powerwall-thuisaccu en de veelbelovende Model 3 te vergroten. Met de enorme schaalgrootte van de gigafabriek en de praktischer vormfactor van de cellen claimt topman Elon Musk de productiekosten van accupakketten met bijna een derde te reduceren.

Duurzame groeimarkt met giga-veel arbeidsplaatsen

Hoewel de productie draait, is de gigafabriek nog lang niet af. Ten opzichte van de foto hierboven verdriedubbelt de fabriek nog in omvang, sneller dan oorspronkelijk gepland bovendien. In 2020 ligt de productiecapaciteit van het complex op 35.000.000 kilowattuur aan accucellen per jaar en biedt de fabriek werk aan 6.500 mensen. Indirect schat Tesla de werkgelegenheidsimpuls zelfs op 20.000 à 30.000 arbeidsplaatsen.

Al bij de aankondiging van de eerste Powerwall stelde Musk niet alleen de accu’s maar ook de fabriek als een ‘product’ te zien. De gigafactory is zo ontworpen dat hij overal ter wereld is te kopiëren. Zo hoopt Tesla te voldoen aan de exponentieel groeiende vraag naar betaalbare opslagcapaciteit. Over waar en wanneer de eerstvolgende kopie zal komen, is al veel gespeculeerd. Er is geen enkel land dat niet staat te springen om Tesla te verwelkomen en de economie een boost te geven.

Een gigafactory in Nederland zou ik ook van harte toejuichen. En, in alle eerlijkheid, een accufabriek in Noord-Brabant klinkt niet totaal irreëel. Tesla heeft er tenslotte al zijn Europese assemblage gehuisvest. Maar dat na minister Kamp ook de bedelbrieven van Groningse provinciebestuurders en de burgemeester van Hardenberg zo serieus opgepikt zijn, is ietwat hilarisch. Elke politicus krijgt in verkiezingstijd de handen van de pers op elkaar door Tesla simpelweg uit te nodigen.

Vergeet in dat licht niet dat Tesla in Nevada zit omdat Nevada de fiscale loper riant heeft uitgerold voor de populaire autobouwer. Tesla krijgt, verdeeld over 20 jaar, een belastingkorting van $ 1,3 mrd. Prima besluit maar het betekent wel dat de duizenden wethouders, ondernemers, ministers en burgemeesters van over de hele wereld die Tesla naar de eigen regio willen trekken óók fiscaal over de brug moeten komen én flink tegen elkaar op moeten bieden. Dat ligt in verkiezingstijd wat gevoeliger, maar daar hoor je toch verdomde weinig over. 😉

Bron: Tesla, NOS, FD, RTV Oost / Imagecredit: Tesla (edit door WattisDuurzaam)

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. 08 mrt 2017

    […] was even wat stil qua geruchten over de Europese gigafabriek. Twee ex-managers van Tesla nemen nu het heft in eigen handen en bouwen onder de naam Northvolt in […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.