Elektrische primeur in extreem zware woestijnrally Dakar

Acciona Dakar

Het raceteam van het Spaanse energieconcern Acciona heeft als eerste ooit de Dakar-rally uitgereden met een volledig elektrische auto. Meer dan een kwart van de concurrenten op benzine reed de zware woestijnrace niet uit.

26 procent van de auto’s finishte niet

Coureur Ariel Jatón kwam als 53e over de eindstreep maar schrijft toch geschiedenis. Zonder een druppel benzine te verstoken*, sjeesde hij met zijn elektrische rallywagen 12 etappes lang door Zuid-Amerika.

Acciona’s rallyauto heeft een elektromotor met 340 paardekrachten en een accupakket van 150 kilowattuur. Op de Nederlandse wegen zou deze accu goed zijn voor tegen de 800 kilometer maar onder racecondities is het net genoeg voor 200 woestijnkilometers. Op de langste etappes (500+ km) moest de auto daarom meerdere keren aan de snellader. Daarmee deed de emissievrije rallywagen bij voorbaat niet mee om de prijzen.

De Dakar-rally staat bekend als de zwaarste autorace ter wereld, voor mens en techniek. Dankzij moeilijke weersomstandigheden was deze editie nog eens extra pittig: Van de bijna honderd auto’s die dit jaar aan de rally begonnen, haalde slechts driekwart überhaupt de finish. Met het voltooien van de 4.000 wedstrijdkilometers door de Zuid-Amerikaanse woestijn bekrachtigt Acciona waar emissievrije auto’s nu al toe in staat zijn. De volledig elektrische rallywagen heeft in 12 dagen meer voor de kiezen gekregen dan welke leasediesel dan ook in 12 jaar hoeft te doorstaan.

*Om de accu’s tijdens de race bij te laden, maakte Acciona (in 2016 en vermoedelijk ook dit jaar) gebruik van aggregaten. Die lopen in het beste geval op biodiesel. Ondanks de naam ‘100% EcoPowered’ doet de emissievrije rallyauto het qua totaaluitstoot dus waarschijnlijk niet beter dan de concurrentie. Niet dat woestijnracen op zonnestroom wel maatschappelijk verantwoord zou zijn. Het punt is dat een auto op accu’s deze beproeving aankan. 

Bron: Acciona / Imagecredit: Acciona

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.