Rai start terechte lobby voor betaalbare elektrische leasefiets

Stromer Speed Pedelec

De Rai Vereniging spoort de politiek aan om woon-werkverkeer op de (elektrische) fiets aantrekkelijker te maken. Volgens de branchevereniging  is een stekkerauto nu zakelijk goedkoper te rijden dan een fiets met trapondersteuning.

Ook met een accu sta je op vier wielen gewoon in de file

De Rai, vertegenwoordiger voor de rijwiel- én de automobielindustrie, ziet de elektrische fiets als schoon en gezond alternatief voor elke auto. Ongeacht de aandrijflijn. Het nieuwe kabinet moet de fiets dan ook fiscaal stimuleren en bestaande regelingen helderder maken.

“Door één dag per week met de fiets naar het werk te gaan gaat de filedruk met circa 20 procent omlaag”, zegt voorzitter Steven van Eijck. Ook verbetert de fitheid van de forensen met 13 procent en gaat de luchtkwaliteit sterk vooruit. De Rai haalt een onderzoek van fietsfabrikant Gazelle aan waarin 40 procent van de ondervraagden stelt graag voor de fiets te kiezen, mits dit fiscaal aantrekkelijker zou zijn. Nu zijn fietskilometers goed voor 8 procent van het Nederlandse woon-werkverkeer.

Dure speed pedelec nog niet populair in de lease

De speed pedelec is een extra snelle elektrische fiets die tot 45 kilometer per uur haalt. De gemiddelde Nederlandse autorijder woont 12 kilometer van zijn werkplek en is met zo’n e-bike vaak sneller op kantoor. Met een prijs van rond de € 3.500 telt een geleasede elektrische fiets nu echter stevig door in de loonbelasting. Van de 9.000 speed pedelecs in Nederland is dan ook nog geen 10 procent zakelijk geregistreerd.

“Leasen is noodzakelijk om duurdere fietsen als speed pedelecs voor de werknemer toegankelijk te maken”, zegt Wouter Jager, verantwoordelijk voor de sectie Fietsen bij de Rai. Volgens Jager is een werknemer met een elektrische fiets van de zaak nu echter per maand het dubbele kwijt aan bijtelling dan hij voor een elektrische auto van € 40.000 zou betalen. Natuurlijk heeft de Rai er alle belang bij dat zijn leden meer fietsen verkopen maar als de cijfers kloppen is dit inderdaad krom. De voordelen voor Nederland zijn enorm als werknemers de auto laten staan en op de fiets naar de baas gaan. Dat mag zeker belastinggeld kosten.

Bron: Rai / Imagecredit: Stromer

You may also like...