Canadezen kiezen goedkoop OV, mét Uber en zónder bussen

Pablo Garcia Saldaña, via Unsplash Public Domain

In de Canadese stad Innisfil rijden vanaf 1 mei 2017 geen bussen maar gesubsidieerde deeltaxi’s. Dan verzorgt mobiliteitsdienstverlener Uber volledig vraaggestuurd al het openbaar vervoer in de stad. 

Effectiever dan bussen

Innisfil is een dunbevolkte gemeente, 80 kilometer ten noorden van Toronto. Afgezien van de trein naar deze provinciehoofdstad is er voor de ±36.500 inwoners tot nu toe geen openbaar vervoer beschikbaar.

“We zien regelmatig mensen 5 kilometer lopen tussen de kernen in de gemeente”, zegt Paul Pentikainen, beleidsmaker van Innisfil tegen de Toronto Star. “De stad is gegroeid en er is duidelijk vraag naar openbaar vervoer.” Door de uitgestrektheid van de gemeente, is het echter lastig een systeem met buslijnen dekkend én rendabel te krijgen. In de woorden van de burgemeester Gord Wauchope: “Je kan belastingbetalers niet laten opdraaien voor openbaar vervoer dat niet bruikbaar is.”

Flexibel openbaar vervoer met UberPool

Eén buslijn met twee bussen zou de gemeente jaarlijks C$ 610.000 (€ 430.000) kosten, terwijl er maar C$ 100.000 gebudgetteerd was. Voor precies dat budget krijgt het Canadese stadje nu een veel aantrekkelijker variant op openbaar vervoer. Via de dienst UberPool koppelt Uber gelegenheidschauffeurs aan passagiers. In een stad zonder openbaar vervoer zijn er sowieso genoeg auto’s, bewoners met auto melden zich vrijwillig aan voor een screening en krijgen C$100 als tegemoetkoming van de gemeente. Daarnaast subsidieert de gemeente de meeste ritten, ook uit het voor bussen en bushaltes uitgespaarde budget.

Om de kosten te verder drukken, pikken de gelegenheidschauffeurs onderweg bij voorkeur meerdere passagiers op die dezelfde kant op moeten. Voor enkele Canadese dollar reizen de inwoners van Innisfil zo tussen de belangrijkste punten binnen de gemeente. Ook aan de bewoners zonder smartphone is gedacht: op 6 belangrijke stops is een publieke Ipad geïnstalleerd om de Uber aan te roepen.

Hebben buschauffeurs nog meer van Uber te vrezen dan taxirijders?

Big data en big savings in plaats van onrendabel OV

De samenwerking met UberPool loopt in ieder geval een jaar. Daarin heeft de gemeente, zonder investering vooraf, alle tijd om de dienstverlening te testen. Pentikainen: “Zo vergaren we zeer gedetailleerde data over de belangrijkste vertrekpunten en bestemmingen.”

Op basis van de populairste reispatronen kan Innisfil altijd nog besluiten een vaste buslijn in bedrijf te nemen maar dat ligt niet voor de hand. In verschillende Amerikaanse steden die wél buslijnen hadden, neemt Uber ook (delen) van het openbaar vervoer over. En natuurlijk zijn in ieder geval de traditionele taxichauffeurs en buschauffeurs die hun baan verliezen daar niet blij mee. Het is echter wel precies de richting die Uberbaas Trevor Kalanick met zijn bedrijf op wil.

Ondanks alle slechte pers voor Uber zie ik dat zeker zitten. Meer daarover in de TED-Talk hieronder en de longread:

Bron: De Ingenieur, Toronto Star, Innisfil / Imagecredit: Pablo Garcia Saldaña, via Unsplash Public Domain

You may also like...

WattisDuurzaam gebruikt cookies (en diensten die cookies plaatsen) om de site te verbeteren.