Duits degelijke elektrische vierzitter voor € 15.900

e.Go Life

De Duitse startup e.Go Mobile ontwikkelde in een indrukwekkend korte tijd een compacte elektrische auto en brengt deze tegen een indrukwekkend lage prijs op de markt. Bestellen kan vanaf medio mei 2017, rijden in 2018.

Emissievrij rijden voor de massa

Als een startup binnen één jaar tegen en tegen een bijzonder lage prijs een elektrische auto belooft, is dat doorgaans te mooi om waar te zijn. Dit keer misschien ook. Maar lees toch even door.

Belangrijke reden om de belofte van e.Go serieus te nemen, is dat CEO Günther Schuh een vergelijkbaar kunstje al eens eerder flikte. De industrieprofessor, verbonden aan de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen, stond aan de basis van de elektrische bestelauto’s van Deutsche Post DHL. Daarvan liep in augustus vorig jaar al het 1.000e exemplaar van de band en daarvan rijden er nog dit jaar ook 100 in Nederland.

Van elektrische postbus naar kek boodschappenwagentje

In 2014 verkocht Schuh zijn bestelwagenstartup Streetscooter aan Deutsche Post en sindsdien heeft hij zijn handen vrij voor een nieuw project. Dat resulteerde in de e.Go Life, een compacte elektrische auto die net als de postwagens volledig is ontwikkeld voor goedkoop stadsverkeer. Met een acceleratie van ‘0 naar 50’ in 4,9 seconden kom je binnen de bebouwde kom prima mee maar laat je de linkerbaan van de autobahn liever links liggen.

Op een volle accu van 14,4 kilowattuur komt de e.Go volgens de Europese test 140 kilometer ver. In de praktijk zal dat dichter bij 100 kilometer liggen. Nog steeds prima, vergelijkbaar met een directe stadsconcurrent als de Smart Fortwo Electric Drive. De e.Go Life biedt net als de Smart twee volwaardige zitplaatsen maar daarachter ook een krappe achterbank, geschikt voor twee kinderen of vier ingetrokken knieën. Met een lengte van 3,35 meter is hij ietsje groter dan de tweezits Smart maar met een prijs van € 15.900 ook liefst € 7.500 goedkoper.

In 2018 levert e.Go de eerste modellen uit. Schuh mikt op een serieproductie van 10.000 stuks per jaar. Als dat lukt dan zal de e.Go net als de Streetscooter ook snel in Nederlandse steden rondrijden.

Bron: Ingenieur.de, e.Go Mobile / Imagecredit: e.Go Mobile

You may also like...

  • Lomito

    De auto verbruikt dus 14.400Wh/100km = 144 Wh per kilometer. Dat is zeker niet slecht in vergelijking met brandstofauto’s maar nog steeds bijzonder energieverspillend in vergelijking met snelle elektrische fietsen die zo’n 10 Wh/km verbruiken.

    Bovendien houdt je de nadelen van de auto: hoge aanschafkosten, fileprobleem, dure en schaarse parkeervoorzieningen en geen broodnodige lichaamsbeweging.

    Nog erger is dat je er paar nieuwe problemen bij krijgt:
    – schandalig kleine actieradius voor een auto

    – oplaadstress (waar kan ik de auto opladen)
    – actieradiusstress (ga ik de bestemming wel bereiken)
    – hoge onderhoudskosten door het hoge gewicht (remmen, banden)
    – extra stroomverbuik voor verwarming in de winter (lees: nog minder actieradius)

    Onderweg zie ik regelmatig flitsende E-auto’s met 85 km/uur achter een vrachtwagen hangen om stroom te besparen…

WattisDuurzaam gebruikt cookies (en diensten die cookies plaatsen) om de site te verbeteren.