Wegwerpaccu voor CO2-vrije lijnvluchten tot 950 kilometer

Eviation prototype, via PR Newswire

De Israëlische startup Eviation presenteert op de International Paris Air Show een volledig elektrisch vliegtuig dat daadwerkelijk praktisch bruikbaar, haalbaar en betaalbaar lijkt. De startup mikt op marktintroductie in 2021.

Emissievrij vliegen met 11 personen

Eviation claimt binnen vier jaar volledig elektrische lijnvluchten mogelijk te maken voor 6 tot 9 passagiers tegelijk. Sterker nog, de startup belooft ticketprijzen die lager liggen dan die voor vliegtuigen op kerosine.

De Israëlische luchtvaartpionier maakt voor zijn prototype gebruik van twee accutypes, die elkaar aanvullen. De eerste is flexibel oplaadbaar, vermoedelijk een lithiumaccu zoals we die kennen van laptops en elektrische auto’s. De energiedichtheid van deze accu’s is echter te laag om vluchten met passagiers over grote afstanden mogelijk te maken. De oplaadbare accu is daarom gekoppeld aan een aluminium-luchtaccu. Deze accu is verwisselbaar, want niet via een laadpaal op te laden.

Herkansing voor veelbelovende accutechniek

De aluminiumaccu komt van Phinergy, net als Eviation een startup uit Israël. Het door aluminiumgigant Alcoa gesteunde Phinergy trok in 2013 alle aandacht toen het een elektrische auto presenteerde die liefst 1.000 kilometer rijdt op een volle accu. Vervolgens verslapte de aandacht voor deze doorbraak weer net zo snel. Vooral om dat de reikwijdte van EV’s met een de veel praktischer lithiumaccu in de praktijk gewoon prima is.

In de accu’s van Phinergy reageert aluminium met zuurstof uit de lucht. Tijdens het ‘roesten’ geeft de accu zijn elektriciteit af. Phinergy claimt dat de accu’s tot 8 kilowattuur per kilo aluminium leveren en dat is een veelvoud van de energie die in een kilo lithiumaccucellen past. Door de reactie met zuurstof uit de lucht wordt de accu gaandeweg de vlucht wel wat zwaarder maar het gewichtsvoordeel ten opzichte van lithium blijft ruimschoots behouden.

Een groot nadeel van de aluminiumaccu is dat de reactie met zuurstof niet eenvoudig omkeerbaar is. De gebruikte accucellen moeten terug naar een aluminiumfabriek om ze op te werken voor een volgende vlucht. Ook aluminiumfabrieken werken echter op elektriciteit en er is geen reden waarom dat geen duurzame elektriciteit kan zijn. Eviation heeft met deze techniek ogenschijnlijk een sleutel tot emissievrije luchtvaart in handen.

Niet het eerste elektrische vliegtuig
Het concept van Eviation is niet het eerste vliegtuig op accu. Voor recreatie- en trainingsvluchten zijn elektrische vliegtuigjes nu al ideaal: Elektrische motoren zijn spotgoedkoop in onderhoud en zijn veel efficiënter dan straalmotoren of turboprops. De bestaande elektrische vliegtuigjes vliegen wel met lithiumaccu’s. Dat je daarmee het volgende vliegveld niet haalt, is geen probleem. Stunters en cursisten landen op dezelfde plek als waar ze vertrekken. 

Bron: Eviation, Phinergy / Imagecredit: Phinergy

You may also like...

WattisDuurzaam gebruikt cookies (en diensten die cookies plaatsen) om de site te verbeteren.