Tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s komt langzaam op gang

Grey Geezer, via Wikimedia Public Domain

De benzinemotor was lange tijd de norm. In de 21e eeuw drong het besef door dat de voorraad fossiele brandstoffen niet onuitputtelijk is. Dat maakt de tijd rijp voor de elektrische auto.

Dit artikel is onderdeel van een samenwerking met WijKopenAuto’s.

Elektrische auto’s stinken niet, zijn relatief geluidsloos en milieuvriendelijker. Geen wonder dat steeds meer mensen er een willen hebben, ook tweedehands. Maar hoe zit het met de aanschafkosten en milieuvriendelijk van deze auto’s? En hoe hoog is de dagwaarde van de auto?

Tweedehands elektrisch rijden: vooralsnog een kostbare zaak

Wie op zoek gaat naar een tweedehands elektrische auto, heeft het nog niet voor het uitkiezen. Blogger Rutger Middendorp van Bright.nl ging op zoek. De goedkoopste elektrische auto die hij vond was een witte Nissan Leaf, vijf jaar oud en met ruim 100.000 kilometers op de teller. Het prijskaartje: € 12.000, met 50.000 kilometer garantie op de accu. Wie op zoek is naar een Tesla, moet nog wat dieper in de buidel tasten. Voor een instapmodel uit 2013 werd € 60.000 gevraagd. Daarvoor heb je dan het model met kleinere (60kWh) accu. Tweedehands elektrisch rijden blijkt vooralsnog een kostbare zaak.

Beter nog een jaartje wachten

Wie voor minder zijn geluk wil beproeven, kan dus maar beter nog een jaartje wachten. Het is te verwachten dat er volgend jaar aanzienlijk meer betaalbare tweedehands elektrische auto’s beschikbaar zullen zijn. Voor een deel zijn dat auto’s die vrijkomen uit de driejarige lease. Gunstige fiscale regelingen hebben de aanschafkosten van deze auto’s naar beneden gebracht. Vaak is er minder voor betaald dan de daadwerkelijke cataloguswaarde. Dit kan in het voordeel zijn van de potentiële autokoper. Wel even opletten als je een tweedehands elektrische auto koopt: sommige modellen rijden rond met een gehuurde batterij. Dat geldt onder meer voor de Renault-modellen Fluence, Twizy en Zoe. Dit houdt het prijskaartje op het eerste gezicht vriendelijk, maar omdat je de batterij los moet huren lopen de kosten evengoed nog op.

Goed voor het milieu?

De kwaliteit van accu’s wordt er alsmaar beter op. Te verwachten is dat er over tien jaar twee- tot driemaal minder energie nodig is voor het produceren van accu’s. Dat betekent dat bij de energie-inhoud en de actieradius van de auto bij hetzelfde gewicht toeneemt. Een elektrische accu kan tot 20 jaar meegaan. De levensduur is afhankelijk van het gebruik. Hoge temperaturen zijn over het algemeen schadelijk voor de elektrische auto, dus te snel remmen en optrekken is niet aan te raden, evenals de motor te heet laten worden. Om het milieu te sparen moeten de accu’s volledig gerecycled worden en is het belangrijk dat er met de elektrische auto zoveel mogelijk kilometers worden gemaakt. Zeker in combinatie met groene stroom begint de klimaatwinst dan al binnen twee jaar te tellen.

De elektrische auto: een waardevaste keuze?

Hoe staat het met de dagwaarde van een elektrische auto? Uit cijfers van Autotelex blijkt dat de restwaarde van een elektrische auto gunstig is. Een Nissan Leaf uit 2011 was zes jaar later nog altijd € 12.800 waard, en een Ampera uit hetzelfde jaar kostte € 18.400. Wel moeten de eigenaren van een nieuwe elektrische auto rekening houden met stevige afschrijvingskosten. Een waardedaling van 25-35% in het eerste jaar is niet ongewoon, maar dat geldt ook voor benzine- en dieselauto’s. Dat elektrische auto’s relatief waardevast zijn, is grotendeels te danken aan het feit dat de batterijen steeds goedkoper worden. Daardoor kost het minder om ze te vervangen. Hybride-auto’s zijn bovendien gewilde export-auto’s. In veel landen worden subsidies uitgereikt op tweedehands auto’s met een lage CO2-uitstoot. Dat geldt onder meer voor Rusland, waar taxichauffeurs alleen nog een vergunning krijgen als ze elektrisch rijden.

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Lomito schreef:

    Zojuist een nieuwe auto gekocht, uiteraard geen elektrische auto want wij willen geen vermogen uitgeven voor een auto met beperkte actieradius en lange laadtijden. Benzineauto’s zijn tegenwoordig redelijk schoon en energie-efficiënt, brandstof is overal verkrijgbaar en om het milieu te ontzien pakken we zoveel mogelijk de fiets. Niet autorijden is immers nog altijd beter dan elektrisch autorijden.

  2. Hubert Savelberg schreef:

    Ook mijn electrische Renault Kangoo ZE uit 2012 heeft een geleasde akku, maar na 7 jaar is de akku lease beeindigd en heb ik een auto die maar 50.000 km heeft gelopen en aan verzekering en wegenbelasting nog maar 600 per jaar kost.
    16 Kwh per 100 km kosten 3,00, elke ochtend staat de auto “volgetankt” in onze inrit.
    Tot nog toe alleen ruitenwissers en pollenfilter onkosten gehad. 12 jaar antiroestgarantie, dus hij kan nog even blijven draaien. Bovendien heeft de wagen geen tandriem, geen koppeling, geen uitlaat, dus in de toekomst alleen kosten voor nwe banden en schokdempers.
    Ik zal wel gek wezen om mijn Kangoo nu al te verkopen…

  1. 14 nov 2017

    […] zijn er ook veel elektrische auto’s beschikbaar als deelauto. Hierdoor kun je nog voordeliger en duurzamer rijden met je deelauto. […]

  2. 02 dec 2017

    […] te recyclen en zo min mogelijk producten te kopen met plastic verpakkingen. Daarnaast kun je tweedehands ook veel moois scoren. Dat is vaak low-budget, en ook nog eens […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.