Containers vol Tony-repen duurzaam naar VS met GoodShipping

Axel Ahoi, via Unsplash Creative Commons

Het Nederlandse GoodShipping Program brengt duurzaam zeetransport binnen bereik van individuele ondernemers. Deze week haalde GoodShipping Tony’s Chocolonely binnen als eerste klant én won het een Accenture Innovation Award.

Export op gecertificeerde biobrandstof

Gedreven ondernemers willen de wereld veroveren. Maatschappelijk verantwoorde ondernemers als Tony’s Chocolonely ook. Chocoladerepen verkopen op een ander continent gaat echter niet zonder containertransport. En dat is weer niet direct maatschappelijk verantwoord. Lastig.

De intercontinentale scheepvaart doet er alles aan om kosten te besparen. Dankzij gigantische schepen die zo langzaam mogelijk varen, is het energieverbruik per container en per kilometer minimaal. Tegelijkertijd verstookt de sector per schip wel gigantische volumes brandstof. Ook hier kiezen rederijen voor de allergoedkoopste optie: Stookolie.

Naast efficient is de scheepvaart ook conservatief. Initiatieven om de sector te verduurzamen, raken continu verstrikt in de stroperige, roetende en goedkope stookolie. Of je als producent van duurzame goederen nu 1 of 20 containers verscheept, ze staan altijd tussen tienduizenden containers die tegen niets meer dan de bodemprijs naar de overkant moeten. Daartussen kun je als maatschappelijk verantwoorde ondernemer geen vuist maken.

De wereld pragmatisch en stap voor stap veroveren

Het GoodShipping Program komt tegemoet aan impactondernemers die graag willen investeren in duurzaam transport maar dat tot op heden niet konden. GoodShipping berekent voor deze ondernemers de hoeveelheid brandstof die nodig is om de eigen containers te verschepen en koopt een even groot volume aan biobrandstof in. Deze biodiesel mengt GoodShipping bij in de brandstof voor schepen op de route Rotterdam-New York.

Het programma is een initiatief van GoodFuels Marine, dat al biodiesel levert voor binnenvaartschepen en waterbouwers. De controle die eindgebruikers in deze markt op het eigen verbruik hebben, is in de containervaart ondenkbaar. Pragmatischerwijs is daarom gekozen voor certificering die de CO2-reductie van de biodiesel toeschrijft aan de klanten van GoodShipping, ongeacht op welk schip de lading daadwerkelijk de oversteek maakt.

Zonder complexe logistiek en zonder medewerking van de eigen transporteur kunnen de vrachteigenaren zo met recht toch claimen dat hun transport klimaatneutraal is. Deze doorbraak is vrijdag 27 oktober 2017 beloond met een Accenture Innovation Award. GoodShipping won de prijs in de categorie Clean & Affordable Energy.  

Alternatieve geneeswijze voor de containerscheepvaart

De potentiële impact van het model is gigantisch: Elke onderneming die instapt, maakt met zijn investering de brandstofmix in deze aartsconservatieve sector direct navenant duurzamer. De nu nog homeopathische concentratie biodiesel die toekomt aan de eerste klanten van GoodShipping – naast Tony’s ook The Good Roll Company – kan dus razendsnel oplopen.

Binnenkort kondigt GoodShipping de volgende groep klanten aan en het gerucht dat Heineken daartussen zit, werd tijdens de vragenronde bij de Innovation Awards niet ontzenuwd. Voor de binnenvaartschepen die bier van de brouwerij naar de Rotterdamse haven transporteren, koopt Heineken al biodiesel in bij GoodFuels. Vergroenen van de export op de route van Rotterdam naar de VS zou dan ook een mooi en logisch vervolg zijn.

GoodFuels – dat zijn biodiesel betrekt uit reststromen van de houtindustrie en landbouw – claimt in ieder geval snel te kunnen opschalen. Ook het percentage biodiesel dat de scheepsmotoren aankunnen is onbegrensd: De duurzame diesel is van veel hogere kwaliteit dan de stroperige stookolie waar de motoren voor gebouwd zijn.

Imagecredit: Axel Ahoi, via Unsplash Creative Commons

You may also like...

WattisDuurzaam gebruikt cookies (en diensten die cookies plaatsen) om de site te verbeteren.