The Fun Factory: Gimmicks bevorderen goed gedrag

wine bottle

Deze filmpjes circuleren al enige tijd op het net, inmiddels lang genoeg om ze eens te recyclen  (see what I did there…). The Fun Theory stelt dat mensen sneller de ‘juiste’ – gezondste, duuzaamste, veiligste.. – optie kiezen wanneer deze keuze leuker is dan de alternatieven.

Dit is een bijdrage van trouwe lezer Ivo. Hebt u zelf zin ook eens een stuk voor Wattisduurzaam.nl te schrijven? U bent van harte welkom, kijk hier voor de mogelijkheden!

//Update 30 april 2014  (Oorspronkelijk gepubliceerd op 7 februari 2013):

Omdat we hier al zoveel filmpjes van sociale experimenten hebben staan nog maar eentje. Niet per se fun maar wel effectief, gewoon behouden dat statiegeld!

//Update 28 juli 2013 (Oorspronkelijk gepubliceerd op 7 februari 2013):
Filmpje uit Zuid Korea dat uitstekend aansluit bij The Fun Theory; Makkelijk, geinig en met mooie resultaten. Niet meer een halfuur rondrijden opzoek naar een parkeerplaats die er misschien wel helemaal niet is.

//Einde Update.

Fun while being sustainable

The Funfactory is een initiatief van de volkse autofabrikant uit Wolfsburg om mensen te laten inzien dat duurzaam omgaan met grondstoffen en energie erg leuk kan zijn. Als meest treffende voorbeeld is er de “bottle Arcade” een glasbak die steeds een ander gat uitlicht, wanneer je snel genoeg in het juiste gat een fles gooit krijg je punten.

Op deze manier hebben ze het voor elkaar gekregen 100 mensen naar de glasbak te trekken terwijl de normale glasbak iets verderop 2 keer is gebruikt in dezelfde tijd. uiteraard zal hiervan een aantal mensen toch al van plan zijn geweest hun flessen weg te gooien, desondanks een mooi resultaat!

Piano, trap of roltrap?

Een ander idee was om mensen te bewegen de trap te nemen in plaats van de roltrap. Zo gebruiken mensen meer van hun eigen energie in plaats van de elektrische variant. Uiteraard een besparing inzake energie, maar vooral ook goed voor de gezondheid van de traplopers.

Door op de trap een piano patroon te leggen met bijbehorende tonen konden mensen terwijl ze de trap opliepen “muziek maken”. Deze toename van de “fun factor” heeft gezorgd voor een toename van trapgebruik van 66%.

Conclusie

Zorg dat duurzaamheid niet alleen maar goed is voor het milieu, of goed voor de gezondheid, voor je kinderen, of zelfs voor de portemonnee. Zorg dat men zich beter vermaakt wanneer ze de duurzame variant van leven kiezen in plaats van de makkelijke en vervuilende variant.

Op de website staan nog een paar leuke filmpjes, helaas heeft het fenomeen fun factory zich niet doorgezet tot een hype. Daarom hier hernieuwde aandacht en hopelijk een nieuwe zucht van leven! Weet je nog vergelijkbare recentere initiatieven? Laat het dan even achter in de reacties, misschien komt er binnenkort nog een postje van.

Via: The fun factory
ImageCredit:  gmarcelo

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Thijs schreef:

    Geinige acties al blijven het inderdaad wel gimmicks. Leuk als reizend circus voor bewustwording maar zo’n pianotrap moet niet maanden blijven liggen. Dan werkt het snel averechts ;).

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.