V-Tent & Volvo Pure Tension: Beschermhoezen voor (elektrische) auto’s, met flexibele zonnepanelen

Elektrische auto’s moeten aan de stekker maar helaas zijn oplaadpunten nog slechts mondjesmaat beschikbaar. Het Turkse ontwerpbureau Designnobis combineert de installatie van nieuwe oplaadpaaltjes met energieopwekking. Eenmaal geparkeerd trekt de bestuurder van een elektrische auto de flexibele zonnepanelen als een tent over de auto.

//Update 28 juli 2013 (Oorspronkelijk gepubliceerd op 1 april 13):
Al dan niet geinspireerd op de her eerder besproken V-Tent komt Volvo nu met ‘Pure-Tension’, een uitklapbaar zonnepaviljoen dat de elektrische auto kan opladen wanneer deze geparkeerd staat (WIRED). De Pure Tension tent zal worden gebruikt in de promotie van de hybride V60, een productieversie staat vooralsnog niet op de planning.

Volvo002-pure-tension solar-panel

ImageCredit: Synthesis Design + Architecture, via WIRED

Aan de ene kant jammer, net als de V-Tent heeft dit laadpaviljoen een hoge ‘wannahave-factor’. Aan de andere kant wil je zonnepanelen het liefst permanent gebruiken. Een prachtig design ding dat het merendeel van de tijd opgerold in de achterbak ligt is zonde. Dan liever toch gewoon een carport met immer uitgeklapte zonnepanelen erbovenop.

//Einde update.

Geen oververhitte auto, wel een volle accu

Het systeem van de Turkse designers is ontwikkeld uit een lokale frustratie; bijna nooit is er een parkeerplaats in de schaduw te vinden. De V-Tent klapt over de auto heen en zorgt met holle buisjes voor verkoelende ventilatie. In eerste instantie werd er dan ook gedacht aan een versie met reclame in plaats van zonnepanelen.

vtent 2

Puur als verschaffer van schaduw en als extra obstakel voor autoboefjes is het een leuke vinding. De toevoeging van een, al dan niet betaald, stopcontact geeft de V-Tent zeker een meerwaarde. Over de zonnepanelen heb ik echter mijn twijfels; alleen energie opwekken als een auto geparkeerd staat is zonde, dan verdienen de panelen zich veel minder snel terug. De hoes ook na wegrijden open klappen is echter weer wat veel gevraagd. Misschien kan dat automatisch?

Bron: De Ingenieur (Papier, 22 maart 2013)
ImageCredit: Designnobis

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.