Duizend kilometer rijden op een liter benzine

Twee maanden geleden schreven we over de nanoFlowcell Quantino, een elektrische auto die je vanuit Nederland met een acculading naar een skivakantie in de Alpen brengt. De nieuwe ultrazuinige auto van de Universiteit Twente, die volgende week aan de Shell Eco Marathon meedoet, rijdt diezelfde afstand mogelijk op de energie in een liter benzine.

 

Waterstofauto van de Universiteit Twente

Bij de Shell Eco Marathon gaat het er niet om om in zo kort mogelijke tijd een vast aantal ronden op een circuit te rijden. In plaats daarvan is het de uitdaging om in een vaste tijd zoveel mogelijk ronden te maken op een parcours uitgezet bij Ahoy in Rotterdam.

Aan de marathon doen auto’s op conventionele brandstoffen, waterstof en batterijen mee. Om een goed inzicht te krijgen in de prestaties, wordt de energie-efficientie van de wagens omgerekend naar een aantal kilometers per liter benzine.

De zuinigste auto is de winnaar, en studententeams strijden in de verschillende categorieën om de winst. Het Green Team Twente, verbonden aan de Universiteit Twente rijdt net als voorgaande edities mee met een auto op waterstof. Omgerekend naar de energie in een liter benzine, moet deze auto 1 op 1000 kunnen rijden.

Traag rijden met een super gladde wagen

In theorie zou de waterstofauto dus op een liter brandstof de oversteek vanuit Nederland naar een Oostenrijks skigebied kunnen maken. Daar moet je dan wel ruim anderhalve dag voor uittrekken: onderdeel van de brandstofzuinigheid is een tempo dat in een woonerf nog als traag gezien wordt.

Afgezien van de lage snelheid, is de auto van het Green Team Twente wel zoveel mogelijk ontworpen als een echte, bruikbare auto. Waterstof is volgens de studenten de brandstof van de toekomst en een zuinige brandstofcelauto moet ook in het dagelijks leven voldoen aan de eisen die we nu stellen aan conventioneel verkeer. Onder andere Hyundai, Mercedes en Toyota  zijn al vergevorderd met auto’s op waterstof.

Bekijk een filmpje over de omzetting van waterstof in elektriciteit.

Bron: Duurzaambedrijfsleven
Foto: Green Team Twente

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.