Wekt Windpark Borssele juist meer op dan verwacht?

Uwe Potthoff, via Flickr Creative Commons
Uwe Potthoff, via Flickr Creative Commons

Adviesbureau Ecofys heeft voor het, nog te  bouwen, offshore windpark Borssele een hogere gemiddelde windsnelheid gemeten dan waar mee eerder rekening werd gehouden.

Meer en krachtigere wind, dus meer duurzame energie

Ecofys kwam in zijn studie uit op een gemiddelde windsnelheid van 9,57 meter per seconde, op 100 meter hoogte. Dat is 3 procent sneller dan voor de bouwlocatie voor de Zeeuwse kust eerder door adviesbureau Deltares is gemeten, schrijft Energeia.

Deltares kwam uit op een gemiddelde van 9,26 meter per seconde, op dezelfde hoogte. De 3 procent lijkt een klein verschil maar het is op de schaal van een windpark van 1.400 megawatt zeker niet te verwaarlozen. De energie in de wind schaalt met de derde macht van de windsnelheid. Als het 3 procent harder waait kan een windturbine grofweg 9 procent meer energie opwekken.

Dat gaat echter alleen op voor absolute windsnelheden, voor gemiddelde snelheden ligt het iets complexer. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland valt de 3 procent bovendien nog binnen de onzekerheidsmarges van de metingen.

In ieder geval niet 80 procent minder

Afgelopen week was er ophef over het windpark Borssele, naar aanleiding van een rapport van het gerenommeerde Max Planck instituut. Dat berekende voor een gigantisch, maar fictief, windpark met een oppervlak van ruim 110.000 vierkante meter dat de stroomopbrengst 75 tot 80 procent lager zou liggen dan eerder gedacht.

Dit onderzoek is door BNR onfortuinlijk één op één vertaald naar de situatie van het geplande windpark bij Borssele. Met een oppervlak van ‘slechts’ 344 vierkante kilometer spelen de effecten uit het Max Planck-onderzoek hier niet of nauwelijks. Om die bewering te staven: er zijn al operationele windparken in Engeland en Denemarken met een oppervlak in de orde van 100 à 200 vierkante kilometer. Daar is van de door Miller voorspelde tegenvaller in ieder geval geen sprake.

Onderbuik

BNR Duurzaam kwam in de radio-uitzending vandaag uitgebreid terug op het geschoten bokje. Twee experts kregen de kans helder uit te leggen waarom het windpark bij Borssele naar alle waarschijnlijkheid gewoon de opbrengst zal behalen die eerder is voorgespiegeld.

Waar BNR het foutje netjes rectificeert, ligt dat bij de vele andere kranten en sites die het nieuws overnamen niet voor de hand. Na 700+ reacties bij de Telegraaf en 175+ bij Geenstijl zal de foutieve interpretatie van het Max Planck onderzoek nog regelmatig opboeren uit de Nederlandse onderbuik.

Feesten en partijen

Mocht u zo’n onderbuikje tegenkomen op een verjaardag, hier het belangrijkste tegengas:

  1. Dat windturbines een windschaduw hebben en in een windpark minder opwekken dan in een solo-opstelling is bekend. Daar houdt de industrie gewoon rekening mee.
  2. Bij bestaande windparken, op een vergelijkbare schaal, is van het door Miller beschreven effect niets gemerkt.
  3. Miller simuleerde voor zijn studie een windpark ter grote van 2,5 keer Nederland, het windpark voor de Zeeuwse kust wordt 2,5 keer zo groot als Texel.
  4. Ook ontwikkelaars die windmolens ‘op subsidie laten draaien’ doen dat met een winstoogmerk. Driekwart tot 80 procent minder opbrengst was zeker opgevallen. Toch staan ontwikkelaars in te springen om nieuwe windparken te ontwikkelen.

Voor meer achtergronden:

ImageCredit: Uwe Potthoff, via Flickr Creative Commons

You may also like...

WattisDuurzaam gebruikt cookies (en diensten die cookies plaatsen) om de site te verbeteren.