800 waterstoftrucks voor brouwer Hoegaarden, Leffe en Budweiser

Anheuser Busch

Update: De Amerikaanse biergigant Anheuser-Busch (AB) en vrachtstartup Nikola Motor Company hebben een contract gesloten voor de levering van ‘up to 800’ hybride trucks met een brandstofcel op waterstof. 

Rivaliteit tussen Nikola en Tesla

Update 7 mei 2018: Anheuser-Busch heeft de doelstelling in 2025 al zijn bieren te vervoeren op hernieuwbare energie. De 800 waterstoftrucks zijn volgens de brouwer goed om tot 18 procent van dat doel waar te maken.

“We zoeken binnen onze hele waardeketen naar kansen om de duurzaamheid van onze sector te vergroten”, zegt Michel Doukeris, CEO van Anheuser-Busch. “De transportindustrie is rijp voor vernieuwing en Nikola loopt voorop met zijn emissievrije waterstoftrucks.”

De brouwer lijkt serieus in zijn ambities. Eind 2017, kort na de presentatie van de ‘Semi’ bestelde Anheuser-Busch ook al 40 van de elektrische vrachtwagens van Tesla. Levering van Tesla-trucks staat gepland voor 2019, de eerste trucks van Nikola voegt Anheuser-Busch in 2020 toe aan zijn floot.

Ongeloofwaardige claims tenegover uiterst serieuze partners

Nikola Motors is lastig te plaatsen. Vrijwel uit het niets kwam de startup in 2016 met het bericht dat het 7.000 bestellingen voor een aardgas-hybride truck had binnengesleept. Enkele maanden later gooide Nikola het roer rigoureus om. Het bouwt niet langer trucks op aardgas maar gaat nu vol voor waterstof. Daarbij belooft de startup 100 megawatt aan zonneparken om de waterstof hernieuwbaar te produceren en een dekkend netwerk van 50 waterstoftankstations in de VS (berichten hieronder).

Klonk destijds nogal onrealistisch maar inmiddels zijn er deals gesloten met het Duitse industrieconcern Bosch voor de aandrijflijn, het Zweedse PowerCell voor de brandstofcellen en het Noorse Nel voor de productie van de hernieuwbare waterstof. Drie uiterst serieuze partijen. Vervolgens haalde de startup zijn geloofwaardigheid weer omlaag met een aantal opzichtige sneren naar Tesla, met als voorlopig dieptepunt een claim van $ 2 mrd wegens ‘uiterlijke overeenkomsten’ tussen de optimaal gestroomlijnde prototypes van Nikola en Tesla.

Die laatste claim viel praktisch samen met deze grote aankondiging van Anheuser-Busch, een partij die Nikola (ook gezien de quote van de CEO in het persbericht) zeker serieus neemt. Dan moet ik dat tot nader order ook maar doen.

Strijd tussen laden en tanken verplaatst zich naar transportmarkt

Interessanter dan de directe rivaliteit tussen Nikola en Tesla is de vraag of transporteurs beter af zijn met waterstof of met accu’s als primaire energiedrager. Voor personenauto’s is dat wat mij betreft een uitgemaakte zaak. Ik zie geen enkele overtuigende reden om toch al elektrische personenauto’s óók een brandstofcel en waterstoftank mee te geven.

Voor transport ligt dit genuanceerder. Veel vrachtverkeer op kortere afstanden heeft ruim voldoende aan een flink accupakket maar voor langere routes hebben de extra reikwijdte en snelle tankstations wel degelijk meerwaarde die het rendementsverlies van waterstof kunnen compenseren. Voor een dergelijke case zijn ook veel minder tankstations nodig dan voor personenauto’s.

En waar het voor menselijke chauffeurs uitermate gezond is om elke 800 kilometer (de meest optimistische actieradius van een Tesla Semi) even te pauzeren, is het met een floot van autonome vrachtauto’s top als je 2 à 3 keer zover komt tussen waterstoftankstops. In de transportwereld zie ik kortom zeker ruimte voor én waterstof én voor puur elektrische trucks. Vooralsnog, want zo dacht ik een jaar of 5 geleden ook over personenauto’s.

Eerdere berichten over Nikola Motors hieronder.


Hybride truck nog schoner: Waterstof in plaats van aardgas

Update: De Amerikaanse startup Nikola Motor Company heeft in één maand 7.000 bestellingen voor zijn hybride elektrische truck geregistreerd. Afhankelijk van de lading rijdt hij tot 300 1.900 kilometer volledig emissievrij.

Van fantastisch naar ongeloofwaardig

Update 31 augustus 2016: De Amerikaanse startup Nikola Motors kondigde eerder dit jaar een hybride vrachtwagentrekker aan. 7.000 geïnteresseerden deden direct een aanbetaling voor de truck op aardgas en accu’s.

Later claimde Nikola dat de truck, ondanks het aardgas, volledig emissievrij zou zijn. Nu verklaart de startup hoe het dat waarmaakt. Nikola Motors vervangt zijn aardgasmotor voor een custom build brandstofcel op waterstof. De brandstof produceert Nikola bovendien volledig duurzaam met een zonnecentrale van 100 megawatt en elektrolyse van water.

Als onbekende startup brandstofceltrucks, 50 waterstofpompstations én een elektrolysefabriek uit de grond stampen is briljant maar in alle eerlijkheid eigenlijk ook te mooi om waar te zijn. De originele specificaties van de Nikola One waren al baanbrekend maar het aardgasconcept klonk plausibel. CEO Trevor Milton was, voor hij Nikola Motors oprichtte, de baas bij een grote speler in tanksystemen voor CNG (compressed natural gas).

Met de nu ingeslagen route betreedt Milton onbekend terrein. Wel houdt hij vast aan 1 december 2016 voor de presentatie van het eerste prototype. Afwachten en hopen dus maar. Voor de transportwereld in het algemeen en zeker voor duizenden mensen die al een aanbetaling hebben gedaan.

 

Het oorspronkelijke bericht van 15 juni 2016 hieronder.


$ 2,3 mrd aan bestellingen voor fullsize stekkervrachtwagen

Lichter, schoner, sneller en veiliger

Nikola Motor Company presenteert zijn eerste prototype pas in december 2016 maar heeft al $ 10,5 mln aan aanbetalingen opgehaald. Enkel en alleen op basis van een goed verhaal en computertekeningen.

“Wat betreft prestaties, brandstofefficiëntie en uitstootcijfers liggen we 10 tot 15 jaar voor op dieseltrucks”, zegt Trevor Milton, CEO van Nikola. “Grote dealers benaderen ons al voor partnerships. We verwachten binnen twee jaar gevestigde truckbouwers als Daimler en Volvo voorbij te streven qua verkoopaantallen.”

2.000 full-electric paardenkrachten

nikola_one_1-2f77061aa0a73fdc6f48904a36e2ffa5a3c9c9e2d057acae86551e10bd564ad6

De Nikola One heeft 2.000 pk, een accupakket met 320 kilowattuur opslagcapaciteit en een range-extender op CNG (gecomprimeerd aardgas) die de truck een actieradius van 1.900 kilometer per tankbeurt geeft. De startup claimt een 2 tot 3 keer lagere brandstofconsumptie, dubbel zo snelle acceleratie, betere remprestaties en veiliger weggedrag dan dieseltrucks met eenzelfde trekvermogen. Dat is mogelijk omdat de hybride-elektrische truck, ondanks de zware accu’s, 1.000 kilo lichter is dan de concurrentie op diesel.

Nikola biedt de truck aan in de lease voor $ 4.000 tot $ 5.000 per maand, inclusief onbeperkt CNG tanken. Aanschaffen kan ook, voor $ 300.000 tot $ 400.000. In dat geval geeft de startup 7 jaar of 1.600.000 kilometer garantie op de accu’s.

Eerste 1.600.000 km gratis brandstof

Met de aansprekende verkoopaantallen, nog voor er een rijdend prototype beschikbaar is, doet Nikola niet alleen qua (voor)naam denken aan Tesla, dat eerder dit jaar een vergelijkbaar kunstje flikte met de Model 3. Natuurlijk zit er een flink gat tussen de 400.000+ full-electric Model 3’s van Tesla en de 7.000 stekkertrucks van Nikola. Maar Nikola betreedt een kleinere, veel conservatievere markt, met een product dat tien keer duurder is dan de Model 3. Zonder enig trackrecord.

cng_map-e7833f21ff1bce41b14f5a7c0619cb668c956f19e6057fd393f67fe4829d74b7

Het aanbod van de startup uit Salt Lake City raakt blijkbaar een gevoelige snaar in de transportwereld. Extra motiverend daarbij is de 1.600.000 kilometer aan aardgas, die Nikola de eerste 25.000 klanten cadeau doet. CEO Milton was eerder in zijn carrière topman van dHybrid, een bedrijf dat tanktechniek voor CNG-trucks levert. Bij de verkoop van dit bedrijf heeft hij vermoedelijk nog wat aandelen aangehouden: Nikola bouwt 55 eigen CNG-stations, verspreid door de VS en Canada, van waaruit het voor maximaal $ 1,50 per diesel gallon equivalent brandstof levert aan zijn klanten (1 gallon = 3,8 liter).

Aan de milieuvoordelen maakt de startup opvallend weinig woorden vuil, ook daarin lijkt het op Tesla. De Nikola One kan de strijd met de gevestigde orde op alle vlakken aan én is ook nog stukken schoner dan de concurrentie op diesel. De aardgas-elektrische aandrijving ziet Nikola dan ook als een traditionele hybride, waarin alleen de gasturbine de accu’s oplaad.

Pas diep in de Frequently Asked Questions vermeldt de website dat bijladen aan het stroomnet ook mogelijk  is. Met zijn 300+ kilometer range zou de truck in Nederland echter ook puur elektrisch kunnen rijden. Zeker voor binnenstedelijk transport, waar emissiegrenzen en geluidsnormen de transporteurs nu inperken, lijkt de plugin-truck een aantrekkelijk alternatief.

Bron: Nikola Motor Company, Tweakers / Imagecredit: Nikola Motor Company, Anheuser Busch

You may also like...