Hybride truck nog schoner: Waterstof in plaats van aardgas

Nikola One, via Nikola Motor Company

Update: De Amerikaanse startup Nikola Motor Company heeft in één maand 7.000 bestellingen voor zijn hybride elektrische truck geregistreerd. Afhankelijk van de lading rijdt hij tot 300 1.900 kilometer volledig emissievrij.

Van fantastisch naar ongeloofwaardig

Update 31 augustus 2016: De Amerikaanse startup Nikola Motors kondigde eerder dit jaar een hybride vrachtwagentrekker aan. 7.000 geïnteresseerden deden direct een aanbetaling voor de truck op aardgas en accu’s.

Later claimde Nikola dat de truck, ondanks het aardgas, volledig emissievrij zou zijn. Nu verklaart de startup hoe het dat waarmaakt. Nikola Motors vervangt zijn aardgasmotor voor een custom build brandstofcel op waterstof. De brandstof produceert Nikola bovendien volledig duurzaam met een zonnecentrale van 100 megawatt en elektrolyse van water.

Als onbekende startup brandstofceltrucks, 50 waterstofpompstations én een elektrolysefabriek uit de grond stampen is briljant maar in alle eerlijkheid eigenlijk ook te mooi om waar te zijn. De originele specificaties van de Nikola One waren al baanbrekend maar het aardgasconcept klonk plausibel. CEO Trevor Milton was, voor hij Nikola Motors oprichtte, de baas bij een grote speler in tanksystemen voor CNG (compressed natural gas).

Met de nu ingeslagen route betreedt Milton onbekend terrein. Wel houdt hij vast aan 1 december 2016 voor de presentatie van het eerste prototype. Afwachten en hopen dus maar. Voor de transportwereld in het algemeen en zeker voor duizenden mensen die al een aanbetaling hebben gedaan.

Het oorspronkelijke bericht van 15 juni 2016 hieronder.


$ 2,3 mrd aan bestellingen voor fullsize stekkervrachtwagen

Lichter, schoner, sneller en veiliger

Nikola Motor Company presenteert zijn eerste prototype pas in december 2016 maar heeft al $ 10,5 mln aan aanbetalingen opgehaald. Enkel en alleen op basis van een goed verhaal en computertekeningen.

“Wat betreft prestaties, brandstofefficiëntie en uitstootcijfers liggen we 10 tot 15 jaar voor op dieseltrucks”, zegt Trevor Milton, CEO van Nikola. “Grote dealers benaderen ons al voor partnerships. We verwachten binnen twee jaar gevestigde truckbouwers als Daimler en Volvo voorbij te streven qua verkoopaantallen.”

2.000 full-electric paardenkrachten

nikola_one_1-2f77061aa0a73fdc6f48904a36e2ffa5a3c9c9e2d057acae86551e10bd564ad6

De Nikola One heeft 2.000 pk, een accupakket met 320 kilowattuur opslagcapaciteit en een range-extender op CNG (gecomprimeerd aardgas) die de truck een actieradius van 1.900 kilometer per tankbeurt geeft. De startup claimt een 2 tot 3 keer lagere brandstofconsumptie, dubbel zo snelle acceleratie, betere remprestaties en veiliger weggedrag dan dieseltrucks met eenzelfde trekvermogen. Dat is mogelijk omdat de hybride-elektrische truck, ondanks de zware accu’s, 1.000 kilo lichter is dan de concurrentie op diesel.

Nikola biedt de truck aan in de lease voor $ 4.000 tot $ 5.000 per maand, inclusief onbeperkt CNG tanken. Aanschaffen kan ook, voor $ 300.000 tot $ 400.000. In dat geval geeft de startup 7 jaar of 1.600.000 kilometer garantie op de accu’s.

Eerste 1.600.000 km gratis brandstof

Met de aansprekende verkoopaantallen, nog voor er een rijdend prototype beschikbaar is, doet Nikola niet alleen qua (voor)naam denken aan Tesla, dat eerder dit jaar een vergelijkbaar kunstje flikte met de Model 3. Natuurlijk zit er een flink gat tussen de 400.000+ full-electric Model 3’s van Tesla en de 7.000 stekkertrucks van Nikola. Maar Nikola betreedt een kleinere, veel conservatievere markt, met een product dat tien keer duurder is dan de Model 3. Zonder enig trackrecord.

cng_map-e7833f21ff1bce41b14f5a7c0619cb668c956f19e6057fd393f67fe4829d74b7

Het aanbod van de startup uit Salt Lake City raakt blijkbaar een gevoelige snaar in de transportwereld. Extra motiverend daarbij is de 1.600.000 kilometer aan aardgas, die Nikola de eerste 25.000 klanten cadeau doet. CEO Milton was eerder in zijn carrière topman van dHybrid, een bedrijf dat tanktechniek voor CNG-trucks levert. Bij de verkoop van dit bedrijf heeft hij vermoedelijk nog wat aandelen aangehouden: Nikola bouwt 55 eigen CNG-stations, verspreid door de VS en Canada, van waaruit het voor maximaal $ 1,50 per diesel gallon equivalent brandstof levert aan zijn klanten (1 gallon = 3,8 liter).

Aan de milieuvoordelen maakt de startup opvallend weinig woorden vuil, ook daarin lijkt het op Tesla. De Nikola One kan de strijd met de gevestigde orde op alle vlakken aan én is ook nog stukken schoner dan de concurrentie op diesel. De aardgas-elektrische aandrijving ziet Nikola dan ook als een traditionele hybride, waarin alleen de gasturbine de accu’s oplaad.

Pas diep in de Frequently Asked Questions vermeldt de website dat bijladen aan het stroomnet ook mogelijk  is. Met zijn 300+ kilometer range zou de truck in Nederland echter ook puur elektrisch kunnen rijden. Zeker voor binnenstedelijk transport, waar emissiegrenzen en geluidsnormen de transporteurs nu inperken, lijkt de plugin-truck een aantrekkelijk alternatief.

Bron: Nikola Motor Company, Tweakers / Imagecredit: Nikola Motor Company

You may also like...

WattisDuurzaam gebruikt cookies (en diensten die cookies plaatsen) om de site te verbeteren.