Hybride stroomopslag in Almelo met snel vliegwiel en trage accu’s

Verspaning in fabriek, via Machinefabriek Boessenbool

Netbeheerder Tennet en energiestartup S4 Energy hebben in Almelo een nieuw type energieopslag in gebruik genomen. De combinatie van accu’s en een vliegwiel is bij uitstek geschikt om uitdagingen van de energietransitie op te pakken.

Energiezekerheid in transitie naar wind, zon en opslag

Update 23 november 2017:  Voor Tennet is 50 een heilig getal. Dat is de wisselspanningsfrequentie die de netbeheerder koste wat kost moet bewaken. Grote draaiende gas- en stoomturbines spelen daarin nu de hoofdrol maar klassieke centrales op gas en steenkool verdwijnen op termijn.

“Daar komen meerdere, kleinere energieproducenten voor terug, met name zonne- en windparken”, zegt Danny Klaar, manager bij TenneT. Deze nieuwe energiebronnen zijn niet stuurbaar zoals gas- en kolencentrales en dus moet Tennet de frequentiebewaking anders invullen. Dat kan met accu’s met bijvoorbeeld warmwaterboilers maar het opvangen van duizenden grote frequentieschommelingen vreet wel aan de levensduur van deze techniek.

Frequentiebewaking zonder slijtage

“Onze vliegwieltechnologie levert instantaan grote vermogens, zonder capaciteitsverlies”, zegt Dominique Becker Hoff, projectdirecteur bij S4 Energy. Het vliegwiel mag dan grote vermogens leveren, de energiecapaciteit is gering. Daarom ontwikkelde S4 Energy voor Tennet een hybride systeem dat het beste van ‘spinnende massa’s’ en de laatste accutechniek combineert. Becker Hoff: “Bij langdurige afwijkingen schakelen we de accu’s in. De twee vullen elkaar perfect aan.”

Door het slimme samenspel gaan de accu’s veel langer mee. Ondanks het intensieve gebruik, garandeert Becker Hoff een systeemlevensduur van meer dan 10 jaar.

Hieronder een eerder bericht over van S4 Energy van 19 juli 2016.


Energieopslag in Almelo met vliegwiel van 1 megawatt

De Arnhemse startup S4 Energy heeft een vliegwielsysteem ontwikkeld dat maximaal 1 megawatt aan vermogen kan leveren of opnemen. Machinefabriek Boessenkool in Almelo installeert een van de eerste van deze opslagsystemen.

Peakshaving met bewegingsenergie in eigen fabriek

S4 Energy laat zijn Kinext-vliegwielen produceren bij Boessenkool en installeert op het het terrein van de Almelose machinefabriek een functioneel showmodel. Het vliegwiel vlakt de pieken in het elektriciteitsverbruik af en drukt zo de energiekosten voor Boessenkool, schrijft Metaal Magazine.

Kenmerk van vliegwielen is dat ze in korte tijd heel veel energie kunnen opslaan of vrijgegeven. Met maximaal 1 megawatt levert het kinetische energieopslagsysteem evenveel vermogen als 300 Tesla Powerwall-thuisaccu’s samen. Tegelijkertijd is de capaciteit om energie op te slaan in de zware draaiende schijf beperkt. De 30 kilowattuur van de Kinext staat gelijk aan de opslagcapaciteit van slechts vijf Powerwalls.

Daarbij is het van groot belang om de opgeslagen energie snel op te gebruiken. Elk uur gaat 7,5 procent van de opgeslagen bewegingsenergie verloren aan wrijving; Als het vliegwiel volledig ‘opgeladen’ is en ongebruikt doordraait, is na 24 uur nog slechts 15 procent van de origineel opgeslagen energie over.

Windpieken of remenergie van treinen opslaan

Met deze eigenschappen is het vliegwiel bij uitstek geschikt voor industriële bedrijven met een hoog maar grillig stroomverbruik. In dit geval breng je het systeem een laag vermogen aan het spinnen en gebruik je in enkele seconden alle opgeslagen energie op. Dat kan voor ondernemers het verschil tussen een standaard elektriciteitsaansluiting of dure stroomtransporttarieven beteken.

S4 Energy ziet ook kansen in het terugwinnen van de remenergie van treinen. Met een vliegwiel op het station geeft de opgeslagen remenergie de trein bij het wegrijden een boost zonder het stroomnet te belasten. In die toepassing gaat er met een vliegwiel bijna geen energie verloren. Daarnaast helpt het vliegwiel netbeheerders de wisselstroomfrequentie en het voltage op de elektriciteitsnetten te bewaken en kunnen windparkeigenaren ongewenste pieken en dalen in de stroomproductie opvangen. Energieconcern Nuon plaatst met ditzelfde doel accu’s van 12 megawatt bij een van zijn windparken.

Bron: Boessenkool, S4 Energy, Metaal Magazine / Imagecredit: Boessenkool

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. 03 jan 2017

    […] op zoek zijn naar vliegwiel-technologie; De Arnhemse startup S4 Energy heeft zijn vliegwielsysteem wél in productie genomen. Mocht u zoeken naar betaalbare energieopslag voor thuis dan is een accu tegenwoordig […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.