Zuiniger rijden in de stad met een retrofit plugin-hybride of een vliegwiel

Amerikaanse studenten hebben een doe-het-zelf-pakket ontwikkeld waarmee bijna elke ordinaire auto tot een plugin-hybride is om te bouwen. Studenten uit Eindhoven komen met een  vliegwiel dat tot 30% brandstof bespaart bij stadsritjes.

Voordelig elektrisch rijden met zelfbouw hybride-systeem

De conversie-kit bestaat uit een accupakket, een powermanagement-systeem en twee elektromotoren die ter hoogte van de reminstallatie direct op de wielen gemonteerd worden.

Het aftermarket systeem zou vooral tijdens stedelijke ritjes bijspringen en zo veel brandstof besparen. Met 3000 dollar voor de complete set is het een interessante oplossing om oudere wagens direct een stuk duurzamer te maken.

Geen remmen of terugwinning van remenergie?

Uit het persbericht en het filmpje wordt niet helemaal duidelijk of het systeem naast of in plaats van de bestaande reminstallatie gemonteerd wordt. Met een systeem direct op de wielen ligt het voor de hand dat de motor tijdens remmen ook als dynamo dienst kan doen maar daar wordt niet over gesproken. Geheel weglaten van de achterremmen lijkt onverantwoord maar wellicht denken ze daar in de VS anders over.

Brandstof besparen door opslag van remenergie in een vliegwiel

Dichter bij huis  hebben studenten uit Eindhoven een vliegwiel ontwikkeld voor auto’s. Het vliegwielsysteem lijkt vooralsnog niet toe te passen op bestaande wagens maar zou voor nieuwe modellen een vergelijkbare brandstofbesparing kunnen leveren. Met een geschatte kostprijs van 500 euro is het concept in ieder geval nog weer een stuk goedkoper dan het accupakket hierboven.

Bronnen: Tweakers & De Volkskrant

 

Update 19 november:

Peter attendeerde ons via de reacties hieronder op het Indiase REVOLO systeem. Ook hiermee is mogelijk een bestaande auto te upgraden tot een plugin hybride. Meer uitleg in het filmpje hieronder.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. peter schreef:

    Leuk nagemaakt idee maar op het moment is dit al realiteit dus, het Indiase bedrijf REVOLO heeft dit in de praktijk al jaren geleden getest en zeker gezien de veel voordeligere inbouw dan een lpg unit die nu 1800 euro kost moet je bij dit systeem uitgaan van nog geen 1500 euro inclusief benodigdheden als electro units en accupakket.

  2. Thijs schreef:

    AH, de REVOLO is inderdaad tot op zekere hoogte vergelijkbaar. Van namaak wil ik echter niet spreken, de wijze van toepassing is aardig verschillend (direct op de wielen of meteen achter de (plof)motor).

    Welk systeem beter is kan ik moeilijk overzien.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.