Lux: 6 redenen waarom de autonome auto geen benzine slurpt

Doug Kline, via Flickr Creative Commons

De opmars van de elektrisch vervoer en zelfrijdende auto’s gaat hand in hand, claimt Lux Research. De Amerikaanse marktonderzoeker noemt zes redenen waarom beide ontwikkelingen elkaar versterken en versnellen.

Elektrisch en autonoom tot elkaar veroordeeld

De eerste zelfbewuste auto die ik me herinner had een dikke V8 en David Hasselhoff als passagier. Begin deze eeuw volgden de terreinwagens in de Darpa Challenge (video) met nog zwaardere plofmotoren. Autonoom rijden op benzine kan dus, maar heeft volgens Lux Research niet de toekomst.

Marktanalist Cosmin Laslau geeft namens Lux zes argumenten waarom de meeste autonome auto’s elektrisch zijn aangedreven, en andersom ook de meeste stekkerauto’s autonome functies krijgen. “De waarde van zelfrijdende auto’s en elektrische mobiliteit is groter dan de som der delen”, zegt Laslau. “Ontwikkelaars moeten de verbinding aangaan. Het is onvermijdelijk dat de beide ontwikkelingen samensmelten.”

1.Early adopters zijn rupsjes nooitgenoeg

Autonome en elektrisch aangedreven auto’s zijn nu nog duurder dan conventionele wagens. Alleen de rijkere consument is in de markt voor dure technologie en die early adopter wil dan ook meteen beschikking over álle nieuwe technische snufjes. Wanneer de prijzen zakken, is de combinatie full electric en autonoom al vanzelfsprekend.

2.Autonoom rijden kan alleen met onboard supercomputers

Het zelfbewustzijn van de autonome auto vergt nogal wat rekenkracht, en dus elektrisch vermogen. Autonomous vehicles (AV’s) met een verbrandingsmotor hebben daarom sowieso een extra stevige accu nodig. Die is in een EV standaard. Elektromotoren zijn bovendien eenvoudiger programmatisch aan te sturen dan diesels of benzinemotoren.

3.Je leert een robot sneller laden dan tanken

Een echt autonome auto voorziet ook zelfstandig in zijn energiebehoefte. Tanken van een vloeibare brandstof kan met robotarmen maar is een stuk lastiger dan het overbrengen van elektriciteit. Met draadloze oplaadpunten is dat een kwestie van netjes boven het laadpunt parkeren. Strak fileparkeren behoort sowieso tot het repertoire van een AV.

4.Autonome auto’s rijden zuiniger dan mensen

Het nieuwe rijden is uitstekend te programmeren. Met beheerst optrekken, uitrollen en volledig regeneratief remmen, rijdt een AV tot 10 procent zuiniger dan een mens. Als de zelfbewuste auto alleen nog rekening heeft te houden met even beheerste autonome collega’s loopt dat voordeel verder op. Top voor EV’s met een beperkte (of grote) actieradius.

5.Beide technologieën zijn tegelijk marktrijp

Stekkerauto’s domineren het nieuws maar nog niet de verkoopcijfers. Lux voorspelt dat EV’s pas in 2030 echt mainstream zijn. Daar ben ik zelf optimistischer over maar de echte doorbraak zal inderdaad nog een paar jaar duren. In die periode is ook het autonoom rijden volledig uitontwikkeld en echt klaar voor de massa.

6.Wetgevers verplichten de veiligste en duurzaamste techniek

EV’s rijden zoveel schoner dat, zo snel ze echt betaalbaar zijn, een geleidelijk verbod op verbrandingsmotoren logisch is. Als de verhoogde veiligheid van bestuurderondersteuning en volledig autonoom rijden in de praktijk is bewezen, zullen nieuwe wetten ook de rol van de menselijke bestuurder inperken.

Bron: Lux Research / Imagecredit: Doug Kline, via Flickr Creative Commons (cropped)

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. 09 mrt 2017

    […] te realiseren en de chemie en industrie te elektrificeren. De resterende 25 procent krijgt, file– en emissievrij, een laatste kans om naar Parijs te racen. Halverwege, bij de snellaadpaal, […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.