Apeldoornse elektrobus-innovatie voor € 55 mln naar China

The Wheel, via e-Traction

Het Apeldoornse techbedrijf e-Traction ontwikkelt elektrische aandrijvingen voor emissievrije bussen en zwaarder transport. E-Traction is overgenomen door de Tanhas Group, een Chinese toeleverancier voor de automotive industrie.

Compacte wielmotor ideaal voor elektrische bus

De kleine elektromotoren van e-Traction drijven de wielen van een bus of vrachtwagen individueel en direct aan. Ten opzichte van een elektrische bus met een centrale motor en overbrenging komen bussen met de wielnaafmotoren 15 procent verder op een volle accu.

In vergelijking met een bus op diesel is een elektrische bus met de innovatie van e-Traction tot 70 procent efficiënter. De naafmotoren zijn tot nu toe toegepast in enkele bussen van het Brabantse techconglomeraat VDL en zijn in gebruik in München en op een waterstofbuslijn tussen Arnhem en Apeldoorn. Met de Chinese overname lijkt e-Traction de stap te maken naar echt grootschalige toepassing: het bedrijf verwacht jaarlijks 20.000 van de naafmotoren weg te zetten.

Opschalen in de grootste markt voor (elektrische) bussen ter wereld

“Winstgevendheid is altijd een uitdaging geweest”, zegt Peter de Neef, CEO van e-Traction.”Aan de ene kant door de hoge ontwikkelkosten, aan de andere kant door het ontbreken van voldoende afzetmogelijkheden in de Europese markt.” Vier op de vijf bussen die deze jaren op de markt komen, rijden in China. In totaal komen er daar jaarlijks 450.000 stuks bij en ook in emissievrij openbaar vervoer timmert China stevig aan de weg.

“Tanhas heeft toegang tot de Chinese stadsbesturen, de openbaarvervoerbedrijven en bus OEM’s die daar opereren”, zegt De Neef.  Ook heeft Tanhas volgens de CEO de middelen om te investeren in de technologie voor andere toepassingen zoals elektrisch transport, stadsdistributie, landbouw en voertuigen voor de mijnbouw. Ondanks de stap naar China blijft het ontwikkelcentrum van e-Traction in Apeldoorn gevestigd. “Als onderdeel van de verkoop was het voor mij belangrijk dat wij de kennis en ervaring blijven ontwikkelen in en regisseren vanuit Nederland”, zegt De Neef. Ook de productie zet het bedrijf deels in Apeldoorn voort. “Niet alleen voor de Nederlandse toeleveranciers, maar ook voor al die jonge ingenieurs aan onze Technische Universiteiten die betrokken willen zijn bij relevante toepassingen van duurzame mobiliteit”, zegt De Neef. “Met alle positieve spin-offs die dat oplevert.”

Hoeveel Tanhas voor het volledige eigendom van e-Traction neertelt, blijft in het persbericht onvermeld. Het Financiële Dagblad haalt Chinese bronnen aan die spreken van $ 61,5 mln (€ 55 mln). Daarmee heeft investeringsmaatschappij De Hoge Dennen, voormalig grootaandeelhouder van e-Traction, het veelbelovende maar toch ook kwakkelende techbedrijf volgens het FD uitstekend verkocht.

Bron: Perssupport, FD, e-Traction / Imagecredit: Perssupport, e-Traction

You may also like...

WattisDuurzaam gebruikt cookies (en diensten die cookies plaatsen) om de site te verbeteren.