MDI AirPod, Franse driewieler op compressed air

De Hybrid Air van Peugeot gaf recent een nieuwe impuls aan het idee van rijden op perslucht. Het eveneens Franse MDI werkt al jaren aan auto’s die volledig op gecomprimeerde lucht rijden.

Lichte auto op lucht ideaal voor ritjes in de stad

Zelf zag ik de prototypes van MDI voor het eerst in een aflevering van de Planet Mechanics (v.a 16.50). In de voorbije jaren is het concept een wiel kwijt geraakt en iets minder lelijk geworden. In deze nieuwe vorm rijden (of reden) ze enige tijd rond op vliegvelden namens de KLM. Een licentiedeal met Tata leek een doorbraak voor MDI maar veel is daar nog niet van terecht gekomen. 

Uit de fabriek in Frankrijk rollen wel kleine series Airpods, verkooppunten en prijzen heb ik echter niet kunnen vinden. Voor mijn gevoel moet hij goedkoper te maken zijn dan de elektrische maar enigszins vergelijkbare Renault Twizy (v.a. ± € 7.000,-). Net als de Twizy komt ook de Airpod in een versie die begrenst is op 45 km/u (rijbewijsvrij) en eentje die het tot ± 75 km/u schopt.

Tanken of laden?

De tank is met een inhoud van 175 L kleiner dan verwacht. Dankzij de hoge druk van 350 bar past daar toch een hoeveelheid lucht in die op atmosferische druk een zeecontainer zou vullen. Volgens MDI is een nette actieradius  van 220 km haalbaar, veel beter dan veel elektrische alternatieven.

Net als BEV’s is de Airpod overigens via het stopcontact te laden; de luchtmotor werkt tevens als compressor. Het grote voordeel van rijden op lucht is echter juist dat gecomprimeerde lucht uitstekend is bufferen. Wanneer perslucht auto’s een succes worden kunnen de Shells en BP’s van deze wereld met goedkope ‘wrong time energie’ een mooie voorraad lucht comprimeren. Tanken kan dan binnen 2 minuten, toch een stuk prettiger dan een half uur wachten op een ‘snellader’.

Meer info MDI
I
mageCredit: CNET

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Leuk dat u een artikel wijdt aan de Airpod, maar ik moet toch een aantal dingen rechtzetten. De nieuwste en definitieve prototypes hebben wel degelijk 4 wielen. De tank bevat 260 liter perslucht aan 248 bar en je kunt er maximum 150 km ver mee rijden. Ze worden nog niet geproduceerd en je kunt ze dus nog niet kopen. Als alles mee zit zou dat dit jaar 2013 nog van start moeten gaan in Nice en in Sardinië. Er hebben er inderdaad twee proefgereden op Schiphol bij KLM naar nu niet meer. Wie er alles wil over weten raad ik mijn website http://www.aircars.tk aan. Veel leesgenot!

  2. Thijs schreef:

    Hoi Didier, bedankt voor de aanvullingen. Ik ging uit van de specificaties op de site van MDI. U zit klaarblijkelijk dichter bij het vuur? 😉

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.