Nu ook in totaal meer e-auto’s dan benzineploffers in Noorwegen
De verbrandingsmotor sterft uit in Noorwegen. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bestaat het Noorse wagenpark inmiddels uit meer volledig elektrisch aangedreven personenauto’s dan volledig benzine-aangedreven auto’s.
In Noorwegen zijn een kleine 2,9 miljoen personenauto’s geregistreerd. Eind augustus 2024 waren 751.000 (26,2%) hiervan volledig elektrische auto’s en 755.000 (26,3%) pure benzineauto’s.
Noren kopen al jaren vooral elektrische auto’s en nauwelijks nog auto’s met enkel een benzinemotor. Van de in totaal 11.114 nieuwverkochte auto’s in augustus 2024 was 94,3% volledig elektrisch (10.480 stuks). Slechts 0,5% was een benzine-auto (59 stuks). Omdat deze verhouding in september vergelijkbaar zal zijn en omdat Noren oude benzine-auto’s ook in grotere aantallen afdanken dan de nog relatief jonge elektrische auto’s, is het aandeel volledig elektrisch aangedreven personenauto’s in het totale Noorse wagenpark inmiddels vrijwel zeker groter dan het aandeel volledig benzine-aangedreven auto’s.
In 2010 waren nog 2 op de 3 Noorse auto’s puur benzine-aangedreven en reed de rest op diesel. Sindsdien nam eerst het aandeel diesels en (plugin) hybrides sterk toe, gevolgd door een sterk gestimuleerde en ongekende opmars van de elektrische auto. Het Noorse doel om in 2025 uitsluitend nog emissievrije nieuwe personenauto’s toe te laten, lijkt binnen handbereik.
Bron: Biljansje24, via Electrek / Imagecredit: Vidar Nordli-Mathisen, via Unsplash Public Domain
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Het aantal diesels lijkt nauwelijks af te nemen. Waarom is dat?
Die zijn gemiddeld een stuk nieuwer. Afschrijven daarvan zal dus nog wel even duren, maar veel nieuwe diesels komen er ook niet meer bij dus dat komt goed.
Er begint wat te schuiven. Volkswagen moet fabrieken sluiten in Duitsland. Audi moet fabriek sluiten in Brussel. Noorwegen gaat 100% Elektrisch. BYD Seagull kost in China 9000 euro. Dus Elektrisch is niet duur, het is goedkoop. Vorig jaar 2023 werden er volgens CAAM 9.05 miljoen EVs verkocht in China. China heeft minder olie nodig door Elektrisch rijden. De olieprijs omlaag wereldwijd. In Duitsland kost een liter benzine 1.65 euro. Dat is weer een voordeel voor ons. Ik tank in Duitsland.
Noorwegen is op inwonerdichtheid, financiele toestand en op energiegebied een totaal ander land dan Nederland.
Het eigenaardige is alleen dat veel mensen de hoge inwonerdichtheid in Nederland vaak aanhalen waarom hier wel veel EVs zouden rijden en het elders niet zou kunnen. Op vakantie in Noorwegen viel me ook al op dat de minstens de helft van de aanhangers ook werd voortgetrokken door een EV.
Dus bijna de helft rijdt niet volledig electrisch danwel niet volledig op benzine. Ik zou wel willen weten hoe die personenautos dan worden aangedreven. Wordt helaas niet vermeld.
Gewoon de grafiek bekijken, desnoods even de legenda laten vertalen als het Noors volledig abracadabra voor je is.
Spoiler alert: er bestaat ook nog Diesel en hybride (en in mindere mate LPG en in nog mindere mate Waterstof).