Tweederde CO2 minder door circulaire productie van 30 km spoorlijn

Het Oostenrijkse staal- en infraconcern Voestalpine installeerde tussen Leiden en Hoofddorp 30 kilometer aan gerecyclede spoorstaven. Dankzij verwerking in een vlamboogoven is de CO2-uitstoot 65% lager dan bij productie van nieuw staal.
65% CO2-reductie
De stalen spoorstaven zijn door het Duitse Saarstahl in Frankrijk geproduceerd uit afgeschreven spoorstaven die zijn vrijgekomen uit het Nederlandse spoor.
Saarstahl recycled staal in een vlamboog oven op elektriciteit. Elektriciteit in Frankrijk komt voor het overgrote deel uit kerncentrales, met een zeer lage emissie per kilowattuur. Staal recyclen op elektriciteit scheelt daarom zo’n 65% CO2-uitstoot ten opzichte van de productie van nieuw staal uit ijzererts in hoogovens op steenkool.
Hernieuwde aandacht voor recycling
Staal recyclen is niets nieuws. Recycling van staal in vlamboogovens is ook een gangbaar proces. In Nederland draaide in Alblasserdam van 1938 tot 2016 een vlamboogoven, totdat exploitant Nedstaal failliet ging. Als onderdeel van de verduurzamingsplannen overweegt Tatasteel om in IJmuiden een nieuwe vlamboogoven te bouwen.
In Frankrijk produceert Saarstahl jaarlijks 400.000 ton aan spoorstaven. Uitgaande van 50 kilo per meter betreft de 30 kilometer aan gerecycled spoor tussen Leiden en Hoofddorp dus maar een fractie van de jaarproductie. De claim dat de nieuwe spoorstaven gemaakt zijn uit oude spoorstaven uit Nederland is daarom hopelijk puur administratief afgedaan. Organiseren dat opdrachtgever Prorail ook fysiek dezelfde ijzeratomen terugkrijgt, klinkt als gedoe zonder meerwaarde.
Eerder dit jaar sloot Saarstahl met de Franse spoorvervoerder SNCF een deal voor de levering van gerecyclede spoorstaven met een contractwaarde van meer dan €1 mrd. Ook Prorail streeft er naar de inzet van gerecycled staal snel op te voeren.
Bron: Prorail / Imagecredit: Prorail
- Accu van 200 megawattuur in Rotterdamse Europoort - 16 jul 2025
- Turbinebouwer neemt ’s werelds grootse elektrolyser in gebruik - 14 jul 2025
- Verfrobot voor hoogspanningslijnen vergroot netcapaciteit tot 30% - 08 jul 2025
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Vraag me af of die ‘oude’ rails nú werkelijk versleten was of???