Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen

Eitzen Electric

Het Noorse staatsinvesteringsfonds Enova trekt 200 mln NOK (€18 mln) uit voor de bouw van 2 grote kustvaartschepen die elk 850 zeecontainers transporteren. De Noorse rederij Eitzen Group gaat de schepen exploiteren.

Accu’s van meer dan 100 MWh

“De elektrificatie van veerboten was de eerste golf in de verduurzaming van de scheepvaart”, zegt Andreas Forsnes Jahn, adviseur maritiem transport bij Enova. “Dit moet de tweede golf worden.”

In China is sinds 2024 een accu-elektrisch kustvaartschip met capaciteit voor 700 zeecontainers in bedrijf. In Noorwegen vaart een (autonoom) emissievrij schip voor kunstmestfabrikant Yara met capaciteit voor 103 containers.

Afhankelijk van wanneer de schepen van Eitzen in de vaart komen, zijn het de grootste elektrische containerschepen ter wereld, met capaciteit voor 850 containers. De 2 schepen krijgen een accucapaciteit van meer dan 100 megawattuur (MWh). Dit moet genoeg zijn voor het transport van 850 twintigvoetscontainers op routes tussen Noorwegen, Zweden en Duitsland

In totaal trok Enova in deze financieringsronde 362 mln NOK (€32 mln) uit voor 7 elektrische schepen en 4 zware laadpunten.


Bron: Enova / Imagecredit: Eitzen Electric

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.