Kilometerslange vrachttrein rijdt volledig op energie uit ijzererts

Het Australische mijnbouwbedrijf Fortescue heeft een accu-elektrisch aangedreven locomotief laten bouwen voor het transport van zijn ijzererts. De emissievrije vrachttrein is klaar voor zijn eerste tests.
Fortescue wint ijzererts in regio Pilbara in het noorden van West-Australië. Het concern transporteert de erts per spoor naar de haven, op een kleine 300 kilometer van de ijzermijnen.
De vrachttreinen zijn 2,8 kilometer lang en nemen per rit 35.000 ton erts mee in 244 wagons. De huidige treinen rijden op diesel maar richting de haven ook deels op zwaartekracht. De mijnen liggen namelijk honderden meters hoger dan de haven.
Door de dieselmotor te vervangen door een flinke set aan accu’s en elektromotoren kan de trein straks ook bergop op zwaartekracht rijden. Dit doet Fortescue door bergaf iets te remmen en de elektromotor van de trein als generator te laten werken. Bergaf en volgeladen met erts laadt de trein zo zijn accu’s vol. Na het lossen van de erts en dus 35.000 ton lichter, benut de trein de opgeslagen energie om de klim terug naar de mijnen in het binnenland te voltooien.
Door op elke heenreis naar de haven iets van de potentiële energie van de duizenden tonnen aan ijzererts af te tappen, hoeft de trein nooit aan de lader om weer terug bij de mijnen te komen voor de volgende vracht. Hoe groot de accu’s zijn heb ik niet kunnen vinden. De video hieronder rekent voor dat de accucapaciteit tussen de 50 en 80 megawattuur moet liggen.
De accu-elektrische locomotief is in de Pilbara gearriveerd en klaar voor zijn testprogramma.
Bron: Fortescue, Electrek, RenewEconomy / Imagecredit: ChatGPT
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.