Oneigenlijk gebruik semi-elektrische auto’s. Belastingontduiking?

Plugin-hybrides en range extenders bieden het beste van twee werelden; niet de range anxiety van een puur elektrische auto en toch de mogelijkheid om zuinig en goedkoop op stroom te rijden. De Nederlandse overheid geeft daarbovenop nog een extra voordeel cadeau: Net als bij puur elektrische auto’s betaal je over de accu-auto’s met reserve plofmotor nauwelijks belasting.

Consequent naar de pomp ipv aan de stekker

Al enige tijd is bekend dat lang niet iedereen zijn half-elektrische auto optimaal gebruikt. Mensen die uit eigen beweging tot de aanschaf van een EV met hulpmotor overgaan doen dit vaak uit idealisme maar vooral een grote groep leaserijders heeft voornamelijk oog voor de belastingvoordelen.

Deze groep, vaak met een tankpas op rekening van de baas, voelt er financieel niets van als er continue met een nagenoeg lege accu wordt gereden. Tanken is voor hen stukken comfortabeler dan het gehannes met een laadsnoer, of überhaupt het vinden van een parkeerplaats met laadpaal.

Onnodig tanken is eerst en vooral zonde

De consequentie is echter dat we als gemeenschap opdraaien voor de belastingvrijstelling van medelanders die, net als bijna iedereen, elke 15 km een liter benzine verstoken. Deze maas in de wet zal gerepareerd moeten worden want op deze manier blijft de de weerstand tegen ‘door Den Haag opgedrongen’ duurzaamheidsmaatregelen alleen maar groeien.

De bal ligt nu bij de werkgevers en leasemaatschappijen. Elektrische auto’s zijn duur in de aanschaf maar verdienen de meerprijs terug door lage brandstof/laadkosten. Wanneer werknemers niet de moeite nemen de wagen netjes te laden krijgen de Ampera’s, Priusen en Volt’s van deze wereld nooit de kans de kostenvoordelen waar te maken. Hoog tijd om naar een constructie te zoeken die het voor de leaserijders leuker/interessanter maakt om de elektrische wagens te gebruiken zoals ze bedoeld zijn.

Bron: NOS
ImageCredit: walker_M @ sxc.hu

Dit vind je misschien ook leuk...