Extra range voor Tesla Model Y in de winter dankzij warmtepomp

Tesla Model Y

Tesla heeft op zijn vijfde serieproductiemodel voor het eerst een warmtepomp voor de verwarming van de cabine geïnstalleerd. De Model Y wint daarmee in de winter zo’n 10% aan reikwijdte ten opzichte van een standkachel.

Evenveel range als de Model 3

Dat de Model Y een warmtepomp heeft, is geen nieuws. De eerste exemplaren van Tesla’s nieuwste model zijn al in maart 2020 uitgeleverd en voor zover de warmtepomp toen een verrassing was, is het dat nu niet meer.

Tesla is ook zeker niet de eerste leverancier van elektrische auto’s met een warmtepomp. Onder meer Nissan en Hyundai passen deze efficiëntere warmtebron al langer toe op elektrische modellen. De aanleiding voor dit bericht is de video hieronder over de warmtepomp, door het Youtube-kanaal Engineering Explained. Een kijktip voor liefhebbers van nerdy details over verbrandingsmotoren, elektrische aandrijvingen en autotechniek in het algemeen.


Minder range voor EV’s in de winter is een feature, geen bug

Diesel verwarmt stadsbus op accu

De verminderde reikwijdte van elektrische auto’s in de winter is nogal eens onderwerp van spot. Dat elektrische stadsbussen soms voorzien zijn van een verwarming op (bio)diesel resulteert helemaal in hilariteit.

Toch toont juist dit ‘nadeel’ van elektrische auto’s en bussen waarom een accu-elektrische aandrijving bijna altijd beter is dan verbrandingsmotoren en brandstofcellen. Een elektromotor zet vrijwel alle energie uit de accu om in beweging. Een brandstofcel zet ongeveer twee derde van de energie in de waterstoftank om in elektriciteit die vervolgens ook een efficiënte elektromotor aandrijft. Met een diesel- of benzineauto mag je in je handen knijpen als 30% van de energie in de brandstof daadwerkelijk bijdraagt aan de voorwaartse beweging waar het in een auto meestal toch om te doen is.


Alleen warmte als het nodig is, maar wel direct uit de accu

Vanwege de grote energieverliezen in een verbrandingsmotor en brandstofcel is het ook bij -10 graden Celsius geen probleem om de auto comfortabel warm te stoken. Alleen op echte winterdagen kun je een beetje van die energieverspilling nuttig aanwenden. De rest van het jaar vliegt de warmte door de radiator en de uitlaat direct zinloos naar buiten.

Geen restwarmte maar tot 400% rendement

Een weerstandsverwarming, die alle oudere Tesla’s verwarmt, is 100% efficiënt maar dat tikt toch aan. Omdat een elektrische auto praktisch geen restwarmte produceert, concurreert het verwarmen van de cabine direct met de kilometers die een elektrische auto kan rijden.

Een warmtepomp, zoals in de Model Y, produceert voor elke verbruikte kilowattuur uit de accu 2 tot 4 kilowattuur warmte. Mede dankzij de warmtepomp heeft de Model Y in de winter daarom een vergelijkbare range als de meer gestroomlijnde Model 3 met hetzelfde accupakket, zoals Jason Fenske van Engineering Explained hieronder toelicht.

 


Bron: Engineering Explained / Imagecredit: Tesla

Dit vind je misschien ook leuk...