Onverwacht steile prijsdaling voor waterstof-elektrolysers?

Ussama Azam, via Unsplash Public Domain

Het Noorse bedrijf Nel Hydrogen heeft de Amerikaanse transport-startup Nikola Motor Company 5 grote elektrolysers verkocht voor wat een raadselachtig lage prijs zou kunnen zijn. Sowieso is de order qua omvang mooi nieuws.

$350 per kilowatt

Nel heeft Nikola 5 elektrolysers van 17 megawatt verkocht en stelt dat de order een waarde ‘in excess of $30 mln’ heeft.

Die omschrijving maakt dit bericht wat lastig, het laat zich oneindig naar boven afronden. Als we echter aannemen dat de contractwaarde dicht bij de genoemde $30 mln ligt dan heeft Nel met deze in totaal 85 megawatt aan elektrolysers een doorbraak te pakken. Elektrolysers voor $350 per kilowatt (kW) aan vermogen.


Een prijsdoorbraak, maar nog te vroeg voor overschotwaterstof

De Nederlandse netbeheerders Gasunie en Tennet sloten nog in januari dit jaar een deal met het Duitse industriële conglomeraat Thyssen ter waarde van circa € 100 mln voor de bouw van een elektrolyser van 100 megawatt. Deze zou vanaf 2022 stapsgewijs opgeleverd worden nabij Papenburg. Bij de huidige wisselkoers komt dat neer op $1.135 per kW.

Wachten op genoeg wind en zon

$1.000-1.500 per kW is in energierapportenland lang een gangbare range geweest voor de CAPEX van elektrolysers. Pas de afgelopen jaren wordt gezinspeeld op prijzen onder de $500, en dan voor Chinese fabrikanten.

Als die prijsrange nu al mogelijk is in Noorwegen dan zet de beschikbaarheid van hernieuwbare elektriciteit vanaf nu een grotere rem op de opmars van groene waterstof dan de kosten van de waterstoffabriek. Waterstofproductie op basis van ‘waardeloze overschotten‘ wind- en/of zonnestroom lijkt ook bij een prijs van $350/kW voorlopig niet interressant.


Deal met Nikola startschot voor een ‘megafabriek’ voor elektrolysers

Nikola gaat de elektrolysers integreren in 5 grote waterstoftankstations voor vrachtwagens, op strategische routes in de Verenigde Staten. Elk van die stations zou dagelijks 8 ton waterstof kunnen leveren. Daarvoor moeten de waterstoffabriekjes van 17 MW dan wel continu in vollast draaien. Nikola werkt sinds 2016 aan emissievrije vrachtwagens op waterstof en belooft sindsdien ook een netwerk van 50 waterstofpompstations te bouwen in de VS.

Nel is sinds 2017 aangehaakt als beoogt leverancier voor de elektrolysers, deze 5 keer 17 MW zijn dus als het meezit de eersten van velen. “Deze raamovereenkomst was een van de belangrijkste aanleidingen om een megafabriek voor elektrolysers te bouwen in Noorwegen”, zegt Jon André Løkke, CEO bij Nel. Nikola heeft volgens Løkke dus alvast productiecapaciteit gereserveerd in de nieuwe fabriek.

Wanneer Nel de eerste elektrolysers zal leveren vermeldt het persbericht niet.


Bron: Nel Hydrogen / Imagecredit: Ussama Azam, via Unsplash Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. AntonBr schreef:

    De grootte van 17 MWh komt overeen met 1700 l diesel, 1700 GNm3 aardgas of 21 ton stoomproductie, om het in perspectief te plaatsen. Vrachtvervoer vereist behoorlijk energie.

    Dat is per 20 uur volbedrijf 1 tankwagen minder op de weg. Minder km op de weg = minder ongevallen.

    (Delen door efficiëntie electrolyser)

    Mogelijk ook interessant om te gebruiken voor neerwaarts regelvermogen door gestuurde deellast en gebruik te maken van de H2 buffer. Dat verbetert ook de business case.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.