Onbeperkt je auto opladen voor 3 tientjes per maand

De Britse energieleverancier Octopus Energy introduceert een vast tarief van £30 (€35) per maand voor onbeperkt thuisladen van elektrische auto’s. Voorwaarde is dat Octopus bepaalt wanneer je auto daadwerkelijk laadt.
Het Intelligent Drive Pack is een optie die klanten van Octopus bovenop het reguliere elektriciteitscontract afnemen.
In een app selecteert de gebruiker een tijdstip tussen 4 uur en 11 uur ’s ochtends wanneer het laden klaar moet zijn. Het systeem plant de lading automatisch tijdens de goedkoopste en groenste uren. Vereist zijn een werkende slimme meter, een compatibele thuislader en een van de – bij introductie 280 – ondersteunde EV-modellen.
Direct bij thuiskomst laden kan op dagen dat dat nodig is ook nog steeds. Dat gaat dan wel tegen de tarieven binnen het reguliere leveringscontract. In huishoudens met 2 elektrische auto’s is ook maar 1 van de 2 te registreren voor het vaste maandbedrag. De kilowatturen die de andere auto afneemt verrekent Octopus binnen het reguliere leveringscontract.
Goedkoper dan benzine, maar niet de voordeligste optie voor iedereen
Een pond per dag en elke ochtend een volle accu klinkt als een fantastische deal. En dat is het ook. Op een pond aan benzine rijden Britten krap 10 kilometer. Een beetje elektrische auto rijdt zo 300 tot 500 kilometer op een volle accu.
De meeste automobilisten rijden gemiddeld echter lang geen 300 kilometer gemiddeld per dag. Gelukkig maar.
In Groot-Britannië ligt het gemiddelde – net als in Nederland – rond de 30 km per dag. Die afstand elektrisch rijden kost zo’n 5 à 6 kilowattuur. Effectief betaalt een Octopusklant met het all you can laad-tarief dan dus een kleine 20ct per kilowattuur.
Niet gek, maar niet veel goedkoper dan de kosten per kilowattuur met een regulier contract. En waarschijnlijk iets duurder dan voor klanten met een energiecontract met dynamische uurprijzen die zelf het goedkoopste moment om te laden timen.
Echte kilometervreters zijn vrijwel zeker wel goedkoop uit met het vaste maandbedrag. Tik je 100 km per dag aan dan zakt de effectieve prijs naar 5ct per kilowattuur. Dat is met timen van de gunstigste uren met een dynamisch contract niet te evenaren. Als alleen kilometervreters op het aanbod van Octopus ingaan, kan het voor de leverancier zelf echter ook niet uit.
Wie pakt de handschoen op voor Nederlandse thuisladers?
De inschatting van Octopus is vermoedelijk dat veel gemiddelde elektrische rijders het inplannen van de goedkoopste laadsessie graag aan de leverancier laten. Niet iedereen die zich een elektrische auto en een eigen laadpunt kan veroorloven heeft er hobby aan om dagelijks die moeite te doen, om uiteindelijk van 3 tientjes per maand 2 tientjes te maken.
Het Intelligent Drive Pack moet zich in Groot-Brittanië natuurlijk nog bewijzen maar het zou ook in Nederland goed kunnen aanslaan.
Welke leverancier durft dit concept in Nederland aan? Het zou mooi zijn als het een van de grote leveranciers is, die direct schaal kan maken. Dat kan Octopus ook. De leverancier is pas in 2015 opgericht maar heeft de afgelopen jaren een zeer sterke groei doorgemaakt. In 2024 verwierf Octopus een marktaandeel van 22%, onder meer door de overname van de klanten van leveranciers Bulb en Shell Energy. Daarmee is Octopus nu marktleider op de Britse consumentenmarkt.
Misschien helpt het ook tegen netcongestie
Netcongestie is in Nederland inmiddels helaas een begrip dat je voor het grote publiek niet meer hoeft uit te leggen. Wat wel en niet een oplossing tegen netcongestie is, is echter complexer. In de late middag en avond zijn de elektriciteitsprijzen doorgaans het hoogst van de dag. Dit omdat dan ons elektriciteitsverbruik meestal het hoogst is.
Dankzij dat hoge verbruik piekt ook de benutting van het elektriciteitsnet regelmatig in de vroege avond.
Een leverancier die voor jou elke dag het goedkoopste laadmoment mag kiezen, kiest waarschijnlijk automatisch een moment buiten deze piek. Bijvoorbeeld in de nacht waarop meestal ruim voldoende capaciteit beschikbaar is.
Als er echter heel veel laadpalen en andere flexibele apparaten reageren op dezelfde lage elektriciteitsprijs, bijvoorbeeld als gevolg van veel wind op zee midden in de nacht, dan kan die vraagrespons zelf het elektriciteitsnet in de wijken overbelasten.
Het gaat dus te ver om te snellen dat het Intelligent Drive Pack een congestieverzachter is. Mocht het uitstellen van het laden tot de goedkoopste uren tot een nachtelijke verbruikspiek leiden, dan is het met één of enkele leveranciers echter veel makkelijker afspraken maken over een laadpauze dan met duizenden individuele prijsbewuste consumenten.
Ook daarom zou het mooi zijn als een vast bedrag per maand voor een volle accu aanslaat. Het klinkt in ieder geval al een stuk sympathieker dan een netbeheerder of rijksoverheid die ons vanwege netcongestie vraagt om tussen 16u en 21u zo min mogelijk stroom te gebruiken. En zeker niet de auto te laden.
Bron: Octopus Energy, Current News / Imagecredit: Evnex Ltd via Unsplash Public Domain
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Ik amuseer me zelf goed met mijn zonnepanelen + dynamische tarieven + actieve sturing van uitgangsvermogen en verbruikers(in home assistant)
Het moet veel meer duidelijk worden gemaakt voor de mensen dat zonnepanelen niet op zichzelf staan maar een onderdeel zijn van een energiesysteem van opwek/verdeling/verbruik.
En dan zullen er vanzelf wel steeds meer slimme ondernemers komen die zeer gebruiksvriendelijke toepassingen beschikbaar stellen ook voor mensen die niet technisch ingesteld zijn.
Qua regelgeving zou Europa ook werk mogen maken (misschien zijn ze daar al mee bezig) van een verplichting tot lokale en open API voor ieder elektrisch toestel die energetisch voordeel kan doen met actieve sturing. Laadpalen, warmtepomp, pv-omvormer, batterij,…
(kunnen ze tegelijk ook strenge eisen stellen op gebied van cyberveiligheid)