Brandstofcel-taxi’s in Parijs sneuvelen vanwege dure waterstof

Het Franse taxibedrijf Hype stopt met de exploitatie van haar vloot waterstoftaxi’s in Parijs. De waterstof in de Franse hoofdstad is nog altijd niet groen en veel te duur. Hype schakelt nu over op accu-elektrische taxi’s.
Hype startte eind 2015 naar aanleiding van de klimaatconferentie COP21 in Parijs met de waterstoftaxi’s. Sinds 2015 nam Hype honderden waterstofauto’s – vooral van Toyota – in bedrijf als taxi.
Ondanks de ook in Frankrijk gigantische ambities voor de productie van groene waterstof is daar ook in Frankrijk nog niets van terechtgekomen. Dat betekent dat de taxi’s van Hype na 10 jaar nog steeds op fossiele waterstof rijden.
Toen zo’n 10 jaar geleden duidelijk was dat energie-efficiënte accu’s volstaan voor personenauto’s, was ook duidelijk dat inefficiënte groene waterstof voor mobiliteit geen goed idee was. Dat inzicht is 10 jaar later breed gedragen.
Dat het oefenen met de productie van groene waterstof – die toch echt nodig is voor duurzame industrie – nog steeds niet gestart is, is desalniettemin kwalijk. Dat in 2025 zelfs enkele taxi’s nog altijd niet op hernieuwbare waterstof kunnen rijden, toont nog maar eens het gapende gat tussen droom en realiteit.
Prijs aan de pomp verdubbeld
De kosten voor de grijze waterstof zijn ondertussen stevig opgelopen. In 2021 kostte een kilo waterstof aan de pomp nog €9, inmiddels betaalt Hype tot €22/kg.
Daarmee is rijden op waterstof 5 keer duurder dan een elektrische auto die gebruik maakt van de lokale snelladers, schrijft het taxibedrijf op LinkedIn. Hype doet daarom vrijwel alle waterstoftaxi’s de deur uit. Alleen voertuigen voor specifieke doeleinden zoals rolstoeltaxi’s blijven vooralsnog waterstof tanken.
Hieronder een filmpje over de waterstoftaxi’s van toen de droom nog niet uiteengespat was.
Bron: Hype, via Linkedin / Imagecredit: Toyota
- Brandstofcel-taxi’s in Parijs sneuvelen vanwege dure waterstof - 20 jun 2025
- De bestemming is belangrijker dan de reis - 19 jun 2025
- Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen - 18 jun 2025
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Verrassend? Nauwelijks. Dit is precies wat vele experts al jaren zeggen. H2 is nodig voor enkele “niches”, maar transport hoort daar definitief niet bij.