Peugeot Hybrid Air Concept loopt op gecomprimeerde lucht

Lucht samenpersen, of zelfs vloeibaar maken, is een interessante methode om energie op te slaan. Qua omzettingsrendementen scoort opslag in lucht niet fantastisch maar aangaande kostenefficiëntie gooit de technologie hoge ogen. Het kostenaspect maakt perslucht misschien ook tot een prima ‘brandstof’ voor lichte auto’s en motoren.

Perslucht als emissievrije transportbrandstof

Het Franse autoconcern PSA zet als eerste serieuze speler een stap op weg naar rijden op lucht. Samen met Bosch is een systeem ontwikkeld dat teruggewonnen remenergie omzet in gecomprimeerde lucht. In 2016 zal Peugeot een compacte benzine-lucht hybride op de markt brengen.

Met de Hybrid Air Concept is het nog niet mogelijk lucht te tanken, enkel het regeneratief remmen houdt de gascilinder op druk. Het systeem zal vooral in druk stadsverkeer bijdragen aan brandstofbesparing. Bij veel optrekken en afremmen komt tot 80% van de aandrijving uit de perslucht en voor korte stukjes is het mogelijk om (geheel emissievrij) op enkel de pneumatische motoren te rijden.

Opmaat naar auto’s die volledig op lucht rijden?

In wezen is het hiermee een hybride vergelijkbaar aan de eerste Toyota Prius. Sinds de introductie van dat model in 2004 zijn de ontwikkelingen op het vlak van elektrische auto’s hard gegaan.

Via tussenvormen met stekkers en range-extenders zijn er inmiddels talloze modellen beschikbaar die helemaal zonder benzine en diesel kunnen. Wie weet gaat het met perslucht net zo hard en zijn volledig luchtaangedreven wagens in 2020 net zo ‘gangbaar’ als full-electrics nu beginnen te worden.

Bron: ExtremeTech
ImageCredit: PSA

Dit vind je misschien ook leuk...