Duurzaamheid in de telecomsector

Bij het kiezen van een energieleverancier bepaalt de combinatie van prijs en duurzaamheid voor velen de keuze. Bij het afsluiten van een contract voor internet, bellen en televisie is duurzaamheid nog veel minder een criterium.

Dit artikel is onderdeel van een samenwerking met PriceWise.

Het verband tussen energieverbruik, duurzaamheid en de telecomsector springt niet direct in het oog. Bij uitstoot denken mensen vooral aan fabrieken met rookpluimen. Toch is het belang van duurzaamheid ook in de telecomsector groot. Providers maken gebruik van datacenters vol hightech elektronica en duizenden kilometers aan kabels, die ergens in fabrieken met rookpluimen gemaakt zijn. Duurzame productie en uiteindelijk recycling van elektronisch afval is een groeiende uitdaging.

Ook de energie om al die data in goede banen te leiden, komt nog vooral uit energiecentrales met rookpluimen. Met het groeiende belang van videodiensten en andere dataslurpers groeit het energieverbruik bovendien sterk. De verwachting is dat telecombedrijven rond 2025 goed zijn voor 10% van het wereldwijde energieverbruik.

Duurzame telecomproviders

Rank a Brand deed onderzoek naar telecomproviders. Masterstudenten van de Rotterdam School of Management boden ondersteuning en gaven advies. Bij de ranking is er gebruikgemaakt van verschillende criteria. Zo is er gekeken naar de inkoop van groene stroom en de inzameling van mobiele telefoons en routers. Hoewel de meeste providers wel een klimaatbeleid hebben, zijn er grote verschillen in de resultaten.

De merken Vodafone, Deutsche Telekom en Ziggo kunnen volgens Rank a brand niet aantonen dat zij duurzame energie gebruiken. Daarom krijgen zij het matige label E. De verschillende merken van KPN doen het goed en worden bekroond met label B. Het gaat hier om de merken Telfort, Ortel, XS4ALL, Simyo en KPN zelf.

Op het arbeidsbeleid wordt door geen van de bedrijven hoog gescoord. Telecomproviders zijn weinig transparant over hun leveranciers. Niemand was bereid om een lijst te verstrekken met directe leveranciers.

De Dow Jones Sustainability Index – die internationale beursgenoteerde bedrijven op duurzaamheid vergelijkt – bevestigt de bevindingen van Rank a Brand. KPN staat hier bovenaan in zijn sector.

Duurzaamheid en prijs

Als je milieubewust bezig wil zijn en duurzaam internetten belangrijk vindt, kies dan voor een milieubewuste provider. Het is sowieso slim om providers met elkaar te vergelijken als je op het punt staat om internetabonnement of een alles in 1 pakket af te sluiten.

Vergelijkingssites sorteren de aanbiedingen op prijs en mogelijkheden maar nog niet op duurzaamheid. Informatie rondom duurzaamheid van telecomproviders is wel te vinden op de website van Rank a Brand. Met beide bronnen naast elkaar kies je het beste aanbod van de duurzaamste providers.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.