Hoe lang hebben wij het nog over elektrische auto’s?
Deze column verscheen eerder in het februarinummer van technologietijdschrift De Ingenieur.
Autobladen, kranten en actualiteitenprogramma’s begonnen het jaar traditioneel positief, met opnieuw fantastisch nieuws over de opmars van elektrische auto’s in Noorwegen. Liefst 79% van alle Noren die in 2022 in de markt waren voor een nieuwe wagen, koos voor een volledig elektrische auto. Nog eens 14% koos voor een hybride aandrijving.
En opnieuw vroegen we ons af hoe het toch kon dat juist dit land, dat nog altijd bijzonder lucratieve zaken doet met de export van olie en gas, zo hard gaat met elektrische auto’s.
Net als voorgaande jaren was het antwoord: effectief stimuleringsbeleid. Elk jaar een verkooprecord voor emissieloze auto’s is geen gelukkig toeval maar nadrukkelijk het doel. Tenminste, totdat uiterlijk in 2025 alle nieuwe auto’s volledig emissieloos zijn. Dat beoogt de Noorse overheid al jaren, en alles wijst erop dat dat gaat lukken.
In Nederland was ruwweg een kwart van de in het afgelopen jaar nieuwverkochte auto’s volledig elektrisch. Dat steekt wat karig af tegen onze noorderburen, die dat aandeel al 5 jaar geleden bereikten. In mijn kristallen bol is het echter reden voor feest. Nog hooguit 5 recordjaren en ook hier koopt bijna niemand nog een nieuwe auto op benzine.
Weer naar de apotheek voor een volle tank?
In Europa, en dus ook in Nederland, is de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 sowieso verboden. En ook Europa als geheel ligt wat dat betreft op schema. Nu al is ruim 1 op de 10 nieuwe wagens in de unie volledig elektrisch, meer dan in Noorwegen 10 jaar geleden. En dat terwijl het aanbod van elektrische auto’s nu aanzienlijk breder en aantrekkelijker is dan destijds. Hetzelfde geldt voor het aanbod van laadvoorzieningen, thuis en onderweg. Een langere reis met een volledig elektrische auto is al lang geen avontuur meer. Het zit er dik in dat de gemiddelde Europeaan er al tegen 2030 niet meer over peinst nog een nieuwe verbrandingsmotor op wielen te kopen.
Spannender is wanneer een autoreis op benzine voor het eerst in ruim een eeuw weer een avontuur zal heten. De opmars in de nieuwverkopen van elektrische auto’s werkt tenslotte door in het totale wagenpark. In Noorwegen is bijvoorbeeld nu al 20% van alle auto’s elektrisch. Gegeven dat de gemiddelde auto zo’n 17 jaar na oplevering naar de sloop gaat, zal een auto met verbrandingsmotor in Noorwegen zo tegen 2040 echt een zeldzaamheid zijn. Logischerwijs zullen dan ook de uitbaters van Noorse benzinestations de handdoek in de ring gooien. Niet veel later moet je als avonturier ook in Nederland misschien weer ouderwets naar de apotheek om de benzinetank vol te gooien.
Al veel eerder zal elektrisch rijden de norm zijn. Persoonlijk kan ik niet wachten op de dag dat voor mijn lezers helder is dat ik een volledig elektrische auto bedoel, wanneer ik gewoon ‘auto’ schrijf. In de eerste plaats natuurlijk omdat dat fantastisch nieuws is voor luchtkwaliteit en klimaat maar óók omdat het columns een stuk leesbaarder maakt. Veertien keer ‘volledig elektrische auto’ of een variant daarop in een stuk van 500 woorden is gewoon niet fraai.
Imagecredit: Severin Demchuk, via Unsplash Public Domain
- Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China? - 09 dec 2024
- Nul gegadigden voor 3 gigawatt aan Deense offshore windparken - 06 dec 2024
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Een Elektrische Auto laden met stroom van Zonnepanelen. Zonneparken langs de snelweg aangesloten op een Laadstation of NIO Wisselstation. Een hectare produceert 1 miljoen kWh per jaar. Een EV rijdt 6 km per kWh. 6 miljoen km per hectare. een kWh is 50 cent. 500.000 euro per hectare. En er zijn nog geen Zonneparken langs snelwegen voor Elektrische Auto’s. Das gek.
Volgens de statistiek worden in België per jaar +/- 8.5miljard kilometers gereden door +/- 550.000 auto’s
Als ik de redenering volg kom ik 1416 ha zonnepanelen, of +/- 14km². Probleem is echter dat deze ’s nachts niet thuis zijn. Wegens gebrek aan energie densiteit economisch onhaalbaar. Kernenergie zal dit overklassen
Met NIO Wisselstations overdag laden, s,nachts wisselen, goedkoop gemakkelijk, rijden op stroom van de Zon ☀️. Kernenergie niet nodig. Duur en Moeilijk. Europa in Oorlog. Gebombardeerde Kerncentrales is een probleem. 🙂☀️☀️☀️🎶
Dag Will, Iets ruimer bekeken. Als we de jaarlijkse energiebehoefte van Nederland (2930 PJ) gaan produceren op basis van zonnepanelen (ongeveer 1PJ per km²), dan mogen we dus van Maastricht tot Groningen een strook van dik 10km breed aan zonnepanelen neerleggen. Dat is ongeveer 8% van het Nederlandse grondgebied (enkel land). Allemaal verloren natuurgebied, of gaan we leven onder de zonnepanelen? Bedenk dan ook nog de milieukosten en economische kost voor de panelen en de batterijen. Neem bijvoorbeeld ook mee dat alle zonnepanelen bekleed zijn met een laag PFAS, welke Nederland wil verbieden, om maar 1 probleem te noemen…
Maar China is een andere planeet, en daar is de vervuiling geen zorg voor Nederland? De energietransitie mist het totaal plaatje bewust. 1 ding is zeker, zonder kernenergie zal het zeker niet lukken.
Goede opmerking. Daar moeten dan batterijen bij (zie bijv. https://www.elestor.nl), want de meeste zonne-energie valt in de zomer. Maakkosten (zonnepaneel + batterij): 10 ct/kWh? Die 50 ct/kWh is voor het grootste deel belasting, het gaat om de maakkosten. Toen we nog goedkoop aardgas hadden, was dat 5 ct/kWh. Met het aardgas van nu is dat meer dan 10 ct/kWh.
Ach, en we kijken voor het gemak even de andere kant op als het gaat om milieuvervuiling, natuurverlies en moderne slavenarbeid om al die accu’s en moderne electronica te maken. Ik vraag me oprecht af wat op lange termijn nu slechter is voor deze aardbol; olie en gas verwerken als brandstof (en ontwikkelingen om de uitstoot te verminderen!) of de verarming van de aarde in 3e wereldlanden/ Azië voor winnig van grondstoffen.
De hele hype om alles maar elektrisch te hebben, is veel vervuilende en er komt nog bij dat er niet voldoende grondstoffen zijn. Tevens buiten wij weer armere landen uit en bevorderen kinderarbeid. Ik walg er soms van de arrogantie van het rijke westen.
Zo’n elektrische auto is gewoonweg niet voor iedereen betaalbaar. Daarnaast voor de vakantiegangers met caravan is dit ook zeker niet de oplossing (tot nu toe). Ook een elektrische auto is niet ‘schoon’ tijdens productie. Elektriciteit is ook nog lang niet schoon… Wat gebeurt er met het battery pack van de auto als deze is afgedankt (over het milieu gesproken). Ik ben voorlopig nog lang geen voorstander, mat door de EU en onze regering wordt dit gewoon doorgedrukt…
Heerlijk! Ik duim mee dat je binnen een 5-tal jaar mag overschakelen 😉
Wordt niet gesproken over de toename aan massa van de voertuigen. Toename van massa ophanging en de energie die daar voor extra nodig is. Extra slijtage van het wegdek (asfaltbitumen =olie), fijnstof van snel slijtende banden en gezondheidsrisico’s van dien. De accu die na X jaar op de hoop ligt. De opwekking van electrische energie is niet schoon, dus het betekent dat je ‘ schoon’ rijdt voor je eigen brein. Je praat jezelf goed. Echt zoveel haken en ogen en onzin in één artikel .. kom op. Eerlijk zijn en alles vertellen.
Ik heb al 10 jaar geen Gas. Zon op dak, Inductiekoken, Close in boiler, 129 euro, douche boiler 50 liter, 189 euro. 2 ventilator kacheltjes 35 euro. Geen Gas, zelf stroom. Daar hoef je niet rijk voor te wezen. Zelf installeren, goedkoop en leuk om te doen. Gas afsluiten. Klaar. Een Dacia Spring EV kost in China 7000 dollar, in Nederland 21.000 euro. Min 2950 subsidie rij je Elektrisch voor 18.000 euro op stroom van je Dak. Nooit meer Tanken. Geen Gas. Stroom van het Dak. Ik verdien geld met Stroom op Dak. Al 10 jaar. Net zo makkelijk, niet zo moeilijk.🙂☀️☀️☀️🎶👍
Hallo Will, klinkt allemaal heel positief. Maar hoeveel mensen zijn zo handig als jij? Op die “Help mijn man is klusser” scenario’ s zit niemand op te wachten. Veiligheid voor alles. Er zijn al genoeg cowboys op de zonnepanelenmarkt. En willen we allemaal in een Dacia Spring rijden ? Dacht het niet. De gemiddelde e-car kost rond de € 40.000
Nee, we zijn er nog lang niet …
Hallo, op mijn dak liggen ook zonnepanelen. Voor de maanden november, december, januari en februari zou een trekpaard van pas komen om de auto te trekken!
In 2035 geen fossiele brandstoffen meer verbruiken volgens Europa.
Wie is dat?
De ver van mijn bed show.
Zijn die mensen echt hun verstand ķwijt?
Worden de tweedehands wagen geschredderd?
Of toch maar naar de derde wereld gestuurd?
Mijn diesel van 17 jaar oud kan daar nog jaren mee.
En met een verbruik van 4,9 liter op 100 km tegen 120 km/h is die beter dan een dure elektrische.
Wij moeten dan elektrisch gaan rijden met een CO2 uitstoot van 160 gr.
En een autonomie van 400 km, om van te huilen.
De elektrische auto is geen alternatief eerder een aanvulling.
Elektrische wagen, voertuig van de rijken en mensen zonder fantasie. Stap eens in een ev en ga op reis naar zuid Spanje 6-7 dagen, laat staan Griekenland… met enig geluk en veel vab interventies zal je er in en 1 maand geraken.
Hang daar eens een caravan aan… maar ja dat is een reismiddel dat niet tot de ev gebruikers klasse behoort.
Rijk volk eerst. Mocht iedere werknemer nu een neen zeggen tegen de ev bedrijfswagen en geld ipv bedrijfswagen nemen… dat stopt dan de ev voor altijd.
Ik ben zeer blij om de vele (terecht!) kritische opmerkingen op dit artikel te lezen.
Jammer dat Europa nooit oren heeft naar het kritisch gezond verstand van zijn bevolking.
Persoonlijk lijkt het rijden op waterstof (opgewekt met behulp van kernenergie) een interessanter alternatief.
Ik ben blij dat Europa eindelijk ook stappen in die richting aan het nemen is.
Hoewel over de gehele levenscyclus genomen de ev significant duurzamer is dan een auto met vebrandingsmotor, kunnen we nog steeds niet spreken van een duurzame oplossing vanwege de lage bezettingsgraad, en hoog grondstoffen- maar ook energieverbruik in vergelijking met fiets of trein. De BEV is een incrementele oplossing en niet schaalbaar voor een wereldbevolking van 10 miljard mensen. Beter gaan we het OV en autodelen keihard stimuleren, afkicken van onze mobiliteitsverslaving en de afhankelijkheid van de auto in onze maatschappij ontmantelen.
Eauto. 1 letter meer, en een beetje chiquer. Je mag het 1x uitschrijven, daarna 13x het nieuwe woord. Een auto was ook niet slecht een sneller paard (-; Daarover gesproken: schrijf ook eens over RethinkX: the great transformation! Mag k meedoen?!