Dromen over elektrisch vliegen is geen alternatief voor beleid
Kamerleden Dijkstra (VVD) en Paternotte (D66) sluiten vandaag aan in een lange rij van Nederlanders met politieke invloed die heel graag willen dat Nederland ergens koploper in wordt. Vandaag gaat het om elektrische vliegtuigen.
Niemand is tegen innovatie. Ik ook niet. Zeker niet. Maar dromen over iets wat in de toekomst misschien kan ‘als we maar inzetten op de innovatie’ is geen beleid. Dat is slechts een hoopvolle gok.
Als Dijkstra en Paternotte serieus menen dat Nederland op de middellange termijn, zeg rond 2035, wereldmarktleider moet zijn in elektrische luchtvaart, omvat hun voorstel van vandaag minimaal de volgende drie kernpunten:
- Nederland trekt tussen 2020 en 2035 jaarlijks € 5 mrd uit om dit mooie doel een echte kans te geven;
- Op Lelystad Airport mogen uitsluitend emissievrije toestellen landen en opstijgen;
- In 2030 is de kerosine-afzet op Schiphol minimaal 30 procent kleiner dan in 2018;
Tot slot maken Dijkstra en Paternotte glashelder dat deze goedbedoelde miljardeninvestering tevergeefs zal kunnen blijken.
Elektrisch vliegen gaat lukken, ondanks Nederland
Bovenstaande gaan Dijkstra en Paternotte vandaag niet doen. Als Nederland ergens ‘géén koploper in is of wil zijn dan is het wel in ruimhartig de knip trekken en accepteren dat iets dan nog steeds kan mislukken. Dat weten ook Dijkstra en Paternotte. Wat nodig is om elektrisch vliegen daadwerkelijk van de grond te krijgen, is in Nederland politiek onmogelijk.
Nederland zal ook inzake luchtvaart een beetje aanmodderen in pilots en proeftuintjes, totdat bijvoorbeeld China, Noorwegen of Israel een productielijn voor lijnvluchten op accu of brandstofcel heeft opgezet. Daar zal de KLM rond 2035 het allereerste exemplaar bestellen. Nu wel met een serieuze subsidie en vooral ongemakkelijk veel mediageweld.
Vervolgens wacht Nederland tot 2060 om emissievrij vliegen te verplichten. Dit omdat de KLM – naast het eerste elektrische lijntoestel – in 2035 ook nog doodleuk (zonder mediageweld) dertig nieuwe kerosinekisten voor Europese lijnen heeft gekocht. ‘Het zou toch zonde zijn die vervroegd af te schrijven’. Al in 2045 komt de KLM gelukkig zelf tot de conclusie dat het toch echt niet langer economisch is om binnen Europa nog op fossiele kerosine te vliegen.
De luchtvaart moet krimpen om te kunnen groeien
Dijkstra en Paternotte kunnen er niets aan doen dat ze vandaag een slap proefballonetje onder de aandacht brengen. Het is wat we van onze volksvertegenwoordigers verwachten. De holle oproep tot koploperschap is het Nederlandse politieke standaardantwoord op al onze uitdagingen. Grote visies voor de toekomst waar de kiezer vooral niets van merkt.
Laten we als Nederland constateren dat we onze internationale klimaatafspraken voor 2020 niet halen. Laten we constateren dat we de doelen voor 2030 en 2050 dreigen te missen. Laten we constateren dat de luchtvaart blijft groeien. Laten we constateren dat elektrisch vliegen voor 2035 sowieso geen deuk in een pakje boter slaat. Laten we constateren dat het de klimaatafspraken voor 2020 of 2030 niets helpt als we ergens ná 2030 misschien koploper zijn in elektrisch vliegen.
Het enige passende klimaatbeleid voor de luchtvaart is zwaar belasten. Maar dat durven Dijkstra en Paternotte niet. Belasting is niet leuk voor de kiezers die hun droomvakantie niet kunnen betalen. Niet leuk voor kiezers die bij vliegmaatschappijen werken die verlies maken op halflege kisten.
Toch zal de luchtvaart een aantal jaar op pauze moeten. Die jaren leren we genieten van bestemmingen waar we zonder vliegtuig komen. De behoefte aan verre reizen verdwijnt tijdens die pauze zeker niet. De miljarden die we vandaag voor vakantie en zakenreizen uittrekken verdwijnen ook niet. De meest effectieve redding voor de luchtvaart is gedwongen krimp. Alleen als vliegen met CO2-uitstoot serieus duur is, krijgt de markt serieus behoefte aan vliegtuigen zonder CO2-uitstoot.
Imagecredit: Kenny Luo, via Unsplash Public Domain
- Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China? - 09 dec 2024
- Nul gegadigden voor 3 gigawatt aan Deense offshore windparken - 06 dec 2024
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Als ze echt serieus zijn over elektrisch vliegen, dan zijn er wel manieren om het aan te jagen.
Schiphol heeft nu max. 500.000 vliegbewegingen, maar wil meer. Omwonenden willen dat niet, want herrie en uitstoot. Dan zeg ik: iedere elektrische of hybride-elektrische vlucht telt voor de komende jaren als 0 vliegbeweging(en). Ook kan je relatief schone en stille kerosinevluchten op 0,9 zetten en oude vervuilende herriebakken op 1,1 vliegbeweging. En 0,1 vliegbewegingen “korting” als alle grondbewegingen (taxien, etc.) ook emissieloos (elektrisch of anderwijs) uitgevoerd worden.
Dan hebben de airlines de keuze: als ze meer vluchten willen, dan zal het met stille, relatief schone vliegtuigen moeten. Of met (hybride) elektrische kisten. Simpel.
Lelystad Airport alleen open voor elektrisch vliegen is ook een goede.
Kijken hoe snel er geïnnoveerd kan worden…! 😉
En gewoon belasting betalen over brandstof en vliegtickets is een no-brainer. En dezelfde CO2 prijs, die de rest van Nederland/Europa betaalt of gaat betalen.
Elektrische vliegtuigen zijn vooralsnog alleen 1-2 persoons vliegtuigen en die hebben op Schiphol niets te zoeken. Het idee dat internationale vluchten elektrisch uitgevoerd kunnen worden is een gotspe.
De vraag is of het uberhaupt kan. https://www.lowtechmagazine.be/2019/01/de-onmogelijkheid-van-het-elektrische-lijnvliegtuig.html
Nee dus.