Elektrische vrachtwagen succesvol getest als sneeuwruimer

Magne, via Unsplash Public Domain

Statens vegvesen, de Noorse Rijkswaterstaat, heeft een elektrische vrachtwagen uitgerust met sneeuwploeg en getest als sneeuwruimer. De omgebouwde Volvo-truck hield het onder de zware wintercondities ruim een werkdag vol.

Nog 28% accu over na liefst 9 uur ploegen

We halen de klimaatdoelstellingen alleen als we ook de zwaarste taken emissievrij uitvoeren, dacht Statens vegvesen. Accu-aangedreven voertuigen hebben het in de regel zwaar onder winterse omstandigheden.

Bij vrieskou presteren de meeste typen accu’s het slechtst én is er energie uit de accu nodig om de bestuurder en passagiers warm te houden. Als sneeuwploeg redde de omgebouwde elektrische truck zich echter prima. In een werkdag van 9 uur verbruikte het voertuig gemiddeld 182 kilowattuur per 100 kilometer. Aan het einde van de werkdag was de 1000-kilowattuurgrote accu nog voor 28% vol.

De wegendienst gebruikte in de test een truck van het Zwitserse Designwerk, onderdeel van de Volvo Group, dat elektrische vrachtwagens levert. Met een oplegger beladen tot 42 ton rijdt deze vrachtwagen een kleine 600 kilometer op een volle accu. Zonder oplegger maar mét scheefschuif en midden in de winter blijkt een kleine 600 kilometer dus ook haalbaar.


 

Bron: Electrec / Imagecredit: Magne, via Unsplash Public Domain

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.