All-in lease voor £300/m, inclusief de (elektrische) kilometers

Het Britse energieconcern Octopus en de Chinese autofabrikant BYD zetten een interessante combideal in de markt. Voor £300 (€350) per maand krijgen klanten een auto, een laadpunt én alle elektriciteit die de auto verbruikt.
De combideal betreft de Dolphin van BYD die in uitvoeringen met 45 en 60 kilowattuur (kWh) accucapaciteit beschikbaar is.
Een snelle zoektocht leert dat los leasen van deze auto in het Verenigd Koninkrijk £250 á £350 per maand kost. De combideal inclusief lader en alle kilometers is dus een interessante tot zeer aantrekkelijke aanbieding.
Octopus noemt zelf een besparing van £620 per jaar in vergelijking met elektrisch rijden tegen standaardtarief en £1000 in vergelijking met benzinerijders, uitgaande van gemiddelde Britse bestuurders die 12.000 kilometer per jaar rijden.
Opladen van een gemiddelde auto kan zeker 8000 uur per jaar
De BYD Dolphin en de laadpaal zijn geschikt voor bidirectioneel laden. Octopus wil deze functie gebruiken om de auto’s op de goedkoopste momenten op te laden en een deel van de accucapaciteit ook te benutten om elektriciteit terug aan het net te leveren als de marktprijzen hoog zijn.“Bi-directioneel laden is een revolutie voor de kosten voor autogebruik en voor het elektriciteitsnet”, zegt Greg Jackson, oprichter van Octopus. “Door de reservecapaciteit van de batterij te gebruiken om vraag en aanbod naar elektriciteit in balans te houden, kunnen we onze klanten gratis rijden aanbieden.”
Eerder dit jaar introduceerde Octopus al een contract met een vast maandbedrag voor het onbeperkt thuisladen van elektrische auto’s tegen £30 per maand.
Binnen deze nieuwe combideal is geen sprake van onbeperkt rijden. Binnen de lease is 19.200 km per jaar (12.000 mijl) inbegrepen. Ook vraagt Octopus zijn klanten de auto minimaal 20 dagen per maand 12 uur aan de lader koppelen.
Dankzij deze voorwaarden en de vehicle-to-grid-functie in deze nieuwe combideal maakt Octopus nog meer gebruik van de inherente flexibiliteit die in de accucapaciteit van tienduizenden auto’s tegelijkertijd te ontsluiten is.
Als een gemiddelde auto inderdaad 12.000 kilometer per jaar rijdt en die afstand aflegt met een gemiddelde snelheid van 50 km/u dan is de gemiddelde auto 240 uur per jaar onderweg. Dan blijven een goeie 8500 uur per jaar over dat de auto geparkeerd staat. Een elektrische auto zou al die uren aan de lader kunnen staan.
Uitgaande van een verbruik van 0,25 kWh per kilometer moet een auto die 12.000km/jaar rijdt 3000 kWh/jaar opladen. Thuis opladen met een vermogen van 11 kilowatt kost dan 270 uur per jaar, terwijl de auto dus zo’n 8500 uur per jaar geparkeerd staat. In een elektriciteitsmarkt met een groot aandeel weersafhankelijke elektriciteit is die flexibiliteit goed geld waard.
Bron: Octopus Energy / Imagecredit: Octopus Energy
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.