Interview: Aankondiging Model D en meer over de toekomstplannen van Tesla Motors

’s Werelds meest innovatieve elektrische autobouwer kondigde vannacht aan de “Model D” op de markt te brengen, een uitbreiding op de Model S. Zowel fans als sceptici speculeerden hevig over wat deze onthulling zou inhouden. Is het een 4-wheel drive? Of een robotauto die zichzelf bestuurt?

Jesse Fokke ging voor WattisDuurzaam op onderzoek uit en interviewde Lisa Jukema, HQ Inside Sales Advisor bij Tesla Motors. Lees alles over de nieuwe “D”, het Supercharger netwerk en over de gewaagde zet van Tesla’s CEO, Elon Musk.

Vannacht heeft Tesla Motors aangekondigd met de Model D te komen. Wat kun je vertellen over deze auto?

De “D” is eigenlijk een optie die klanten kunnen kiezen als ze een Model S kopen. “D” staat voor dual motor drive, wat betekent dat dit model 2 elektromotoren heeft; één vóór en één achter. De D heeft dus een 4-wheel drive, in plaats van 2-wheel. Dit mede om onze klanten in landen als Noorwegen, Zweden en Zwitserland tegemoet te komen; landen waar veel sneeuw ligt en auto’s tegen steile hellingen op moeten.

De P85D, de performance versie van de “Tesla Model D”, is met 700 pk momenteel de snelste 4-deurs sedan ter de wereld.

Ook gooit de dual motor drive de performance flink omhoog. Waar vorige modellen 4,4 seconden nodig hadden om van 0 naar 100 kilometer per uur te komen, doet de P85D dat in 3,4 seconden. De topsnelheid is 250 kilometer per uur, maar liefst 40 kilometer per uur sneller dan de gewone Model S. De P85D, de performance versie van de “D”, is momenteel de snelste 4-deurs sedan op de wereld.

En wat heeft de Tesla Model D nog meer te bieden?

De Tesla D optie biedt niet alleen een hele krachtige auto, maar ook veel veiligheid. De auto is voorzien van een camera, radar en een 360° ultrasonische sensor. De auto kan uit zichzelf andere auto’s waarnemen, en de snelheid daarop aanpassen. Ook leest de auto de snelheidslimiet op verkeersborden en geeft de hij een zogenaamde “Lane departure warning” als de auto de afrit nadert.

De goedkoopste “D” optie voor de Model S kost $4.000 (€3.160) bovenop de gewone prijs van een Model S. De performance versie kost $13.000 (€10.260) bovenop de aanschafprijs van een Model S.

Wat was 2014 voor jaar voor Tesla Motors?

Een heel belangrijk jaar. We hebben bijvoorbeeld het jubileum van de  launch van de Model S in Europa gevierd afgelopen september. Waar we geluk mee hadden is dat hij in Amerika een jaar eerder op de markt kwam dan in Europa.

In Nederland liep de verkoop van de Model S direct als een trein, ook omdat er voor deze auto in Nederland 0% bijtelling gold.

We hadden dus een jaar extra in Europa om kinderziektes die in Amerika werden waargenomen eruit te halen en om verbeteringen aan te brengen voordat hij hier in Europa op de markt kwam. In Nederland liep die auto direct als een trein omdat hier 0% bijtelling gold. We hebben wel onlangs de garantie op de drivetrain verlengd omdat we toch zagen dat daarmee meer problemen waren dan voorzien.

Die technische mankementen waren niet voorzien in dat ‘testjaar’ in de Verenigde Staten?

Misschien was het in Amerika wel enigszins gaande maar er was nog geen aanleiding voor een drastische verandering. We moeten herhaaldelijk zien dat een probleem zich voordoet. We willen natuurlijk vertrouwen wekken bij de klant dat het goed zit.

Daarom is de garantie op de drive train, verlengd. Deze was 4 jaar, nu is dat naar 8 jaar. Met terugwerkende kracht, dus ook voor onze eerste klanten. Als er toch nog iets met de motor is, dan ga je naar een service center en dan wordt dat gemaakt.

Heb je het idee dat het echt aan vertrouwen heeft gekost onder de klanten?

Tesla eigenaren zitten veel op blogs en delen op het internet hun ervaringen. Dat volgen wij allemaal als Tesla, dus toen zagen we: het leeft absoluut bij bestaande eigenaren. De eerste eigenaren noemen we de Teslavangelists, die zijn echt die-hard Tesla. Deze klanten willen we vanzelfsprekend graag enthousiast houden. Dat vertrouwen hebben ook wij wel nodig ja.

De Model S was de eerste serieuze op zichzelf staande auto waar Tesla mee op de markt kwam. In de toekomst komt er ook de Model X. Kun je wat meer vertellen over deze auto?

De Model X is nog een concept car, dus we hebben nog niet de exacte prijs, afmetingen en alle opties. Hij wordt pas in 2015 geleverd in Europa en Amerika. Ik denk begin 2015 in Amerika en eind 2015 in Europa. De X zal rond dezelfde prijs liggen als de Model S, maar wordt een SUV-crossover; een échte 7-persoons auto. In de Model-S pasten 5 volwassenen en 2 kinderen, aan de Model X kun je een derde rij stoelen toevoegen zodat je er echt met 7 volwassen in kunt zitten.

De Model X wordt een SUV, een grote crossover waarin je echt met zeven volwassenen comfortabel kunt reizen.

Ook krijgt de Model X falcon wing doors, die naar boven openen, wat praktisch is in een omgeving met minder ruimte. Daarnaast wordt erover gesproken om camera’s als zijspiegels te gebruiken, maar nogmaals: dit is een concept car, dus dat is nog niet bevestigd.

In juni dit jaar gaf Elon Musk, de CEO van Tesla Motors, de patenten op de technologie van Tesla vrij. Een opmerkelijke en misschien ietwat gewaagde beslissing, vind je niet?

Tesla’s missie is to accelerate the world’s transition to sustainable transportation. Onze missie is dus niet geld verdienen of auto’s verkopen. Daarom heeft Elon Musk die patenten open gegooid, omdat hij dacht van: “die fossiele brandstoffen raken een keer op. Er moet wat gebeuren. Tesla alleen gaat niet snel genoeg, dus ga maar kijken. Doe er maar wat mee”. Toen waren we wel een beetje in shock als werknemers.

Wij moeten gewoon zorgen dat die auto’s verkocht worden. We hebben nu een gigantische luxepositie; we hebben simpelweg geen concurrent. Als vervolgens je baas zegt: maak het allemaal maar na, dan is dat best irritant. Onze voordeelpositie wordt gewoon weggegeven. Dat is je eerste reactie. Als je er langer over nadenkt en je gaat er meer over lezen waarom hij het doet, dan vind ik het toch een briljant plan. Ieder bedrijf roept altijd wel: “wij gaan voor een beter milieu”. Dit is tenminste de daad bij het woord voegen. Wie ben ik om dat tegen te spreken?

Nog zo’n opmerkelijke keuze is het Supercharger netwerk. Dit zijn ‘tankstations’ waar Tesla-rijders in slechts 20 minuten volledig kunnen laden. Gratis. Neemt Tesla niet een te grote gok met zulke gulheid?

Het is inderdaad heel gul voor de klant, maar Tesla heeft er zelf ook iets aan. Wij willen auto’s verkopen, en dat lukt niet als mensen met die auto’s geen lange afstanden kunnen rijden. Of als ze niet makkelijk kunnen opladen. Dan valt de auto niet te slijten aan mensen, want dan zijn er veel te veel bezwaren aan om zo’n auto te kopen.

Wij willen auto’s verkopen, en dat lukt niet als mensen met die auto’s geen lange afstanden kunnen rijden.

Als wij moeten gaan wachten tot de overheid in Nederland, Frankrijk of waar dan ook laadpalen zal installeren dan kunnen we misschien over 5 jaar auto’s verkopen. Wij willen nú verkopen, dus moeten we zelf óók de laadpalen plaatsen. De overheid gaat het niet voor ons doen.

De voorspelling is dat eind 2014 heel west-Europa bereikbaar is met een Tesla. Hoe staat het er nu voor? Komt die voorspelling uit?

We hebben nu 66 Supercharger stations in Europa. De voorspelling was dat het netwerk in de winter van 2014 helemaal klaar zou zijn maar ik denk eerlijk gezegd dat dat toch eerder 2015 gaat worden.

In West-Frankrijk staat bijvoorbeeld nog helemaal geen Supercharger. Dat gebied zal niet voor het eind van dit jaar allemaal gedekt worden. Eind 2014 is misschien een beetje te optimistisch. Maar Nederland is er in ieder geval klaar voor.

De auto’s van Tesla zijn nog vrij duur. Ze zijn voor het moment nog gericht op een wat welvarender milieu. Blijft dat zo?

De auto’s van Tesla zijn niet duur. Het is een hoop geld, dat is waar. Maar ze zijn niet duur, voor wat je koopt is het een prima prijs. Als je gaat voor een andere auto van hetzelfde kaliber, van dezelfde grootte, dezelfde luxe, dan zul je snel juist duurder uit zijn. Niet alleen in aanschafprijs, maar ook in bijtelling, motorrijtuigenbelasting, brandstofkosten en onderhoudskosten.

De auto’s van Tesla zijn niet duur. Gezien hetgeen je koopt is het een prima prijs.

Als je bijvoorbeeld moet kiezen tussen een BMW 5 series of een Model S dan ben je met die BMW na 4 jaar zo’n 8.000 euro duurder uit. Maar het wordt inderdaad goedkoper als de Model 3 op de markt komt, een iets kleinere iets goedkopere variant van de Model S. Daar is nog weinig over bekend, hij wordt nu geschat op zo’n €27.000-€31.000. De startprijs wordt hoe dan ook toegankelijker voor het grote publiek.

ImageCredit: Wired

 

Dit vind je misschien ook leuk...