Oostenrijk stelt klimaatvoorwaarden bij redding vliegmaatschappij

Peter N. Thier, via Wikimedia Creative Commons

De Oostenrijkse regering is in gesprek met de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa over noodsteun aan luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines. De Oostenrijkse maatschappij is sinds 2009 onderdeel van Lufthansa. 

Noodpakket van € 800 mln

Net als vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen is ook Austrian Airlines (hierna: Austrian) hard geraakt door de mondiale maatregelen die van kracht zijn om de corona-pandemie te beteugelen.

Oostenrijkse en Duitse media berichten dat de Oostenrijkse economieminister Margarete Schramböck met Lufthansa onderhandelt over een steunpakket voor Austrian. Schramböck wil in ruil voor – naar verluid – € 800 mln aan staatssteun garanties van Lufthansa over werkgelegenheid en de zekerheid dat standplaatsen in Oostenrijk behouden blijven.


Lufthansa-dochter moet vergroenen om te overleven

Naast de werkgelegenheidsvoorwaarden stelt Leonore Gewessler, Oostenrijkse minister van milieu- en verkeer, ook op gebied van klimaat- en milieu eisen aan de eventuele redding. “Als we over honderden miljoenen belastinggeld praten, is het duidelijk dat daarbij voorwaarden horen”, zegt Gewessler tegen Kurier. “Dit is een sector die voor grote uitdagingen staat in het licht van de klimaatcrisis. Dan is het logisch om ook voorwaarden te scheppen die klimaatbescherming stimuleren.”

Gewessler denkt aan onder meer ‘beperking van korte vluchten, samenwerking met treinmaatschappijen, inzet van duurzamere brandstoffen en stevigere belastingen op vliegen’. In Oostenrijk geldt al een vliegtax van € 12 per vliegticket.


Oostenrijkse situatie vergelijkbaar aan de Nederlandse

Net als Oostenrijks glorie Austrian is ook Hollands glorie KLM in het verleden ingelijfd door een buitenlandse luchtvaartgigant. Net als Oostenrijk staat nu ook Nederland voor het dilemma om een dochterbedrijf van zo’n luchtvaartgigant te hulp te schieten. KLM is qua omzet en werkgelegenheid grofweg 4 keer groter dan Austrian maar net als de Oostenrijkse Lufthansa-dochter is ook KLM de onderliggende partij in het fusieconcern Air France-KLM.

Net als Oostenrijk moet Nederland in gesprek over voorwaarden aan een steunpakket, dat voor KLM zo’n € 2 mrd zal bedragen. Hopelijk zien Wopke Hoekstra en Cora van Nieuwenhuizen net als de Oostenrijkse collega’s dat het niet past om onvoorwaardelijk belastinggeld naar een vliegmaatschappij te schuiven. Hopelijk zien Hoekstra en Van Nieuwenhuizen ook dat het logisch is dat klimaatbeleid onderdeel is van de voorwaarden die horen bij staatssteun voor KLM.


Lees ook:Ja, natuurlijk verdienen KLM en Schiphol nu onze ruimhartige steun’ (15 maart 2020).


Bron: Handelsblatt, Kurier / Imagecredit: Peter N. Thier, via Wikimedia Creative Commons

Dit vind je misschien ook leuk...