Update: The Ocean Clean Up haalt 2 miljoen op via crowdfunding
Boyan Slat, eerstejaars Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft, heeft een fantastisch idee om de enorme opeenhopingen van plastic in de oceanen (plastic islands) op te ruimen. In zijn concept kost de schoonmaak geen miljarden maar levert het zelfs wat winst op.
//Update 16 september 2014 (Oorspronkelijk gepubliceerd op 11 februari 2013):
Opruimsysteem voor plastic soup klaar voor volgende testfase
Het Ocean Cleanup Project van Boyan Slat is weer een stuk verder, dit dankzij 38.000 donateurs die samen ruim 2 miljoen dollar inbrachten. Met dit bedrag gaat het Ocean Cleanup team een pilotinstallatie bouwen die de werking van het concept op schaal moet bewijzen. Het opruimsysteem zal uiteindelijk bestaan uit drijvende armen van tientallen kilometers lang. Als ook volgende financieringsrondes succesvol blijken zullen deze drijfarmen over een jaar of vier de zeestromen gebruiken om plasticafval bij elkaar te vegen.
//Update 5 juni 2014 (Oorspronkelijk gepubliceerd op 11 februari 2013):
Haalbaarheidsstudie The Ocean Cleanup gepresenteerd.
Op een conferentie in New York presenteerde Boyan Slat gisteren de resultaten van een uitgebreide studie naar het OceanCleanup concept: ‘19-jarige komt met oplossing voor groot milieuprobleem (NRC)’. Met behulp van een enorm team aan vrijwilligers is berekend dat het plan inderdaad technisch haalbaar is. Er moet wel een flink bedrag bij elkaar gecrowdfund worden om het opschonen van de plasticsoep in de oceanen mogelijk te maken: 317 miljoen dollar. Even sparen nog dus, maar de media heeft het plan in ieder geval reeds groots opgepikt.
//Einde update.
Vijf enorme plastic eilanden
Van alle verpakkingsmaterialen, afgedankt speelgoed en alle andere troep die we met zijn allen maken komt uit eindelijk een groot deel in de oceanen terecht. Hierin wordt het door gigantische draaikolken geconcentreerd tot een vijftal enorme clusters, voor elke oceaan één. Opruimen van deze gigantische berg afval zou via de conventionele weg (schepen met sleepnetten) eeuwen duren, onbetaalbaar zijn en nog altijd veel microscopische deeltjes plastic achterlaten. Tevens zal het ten koste van veel ongewenste bijvangst gaan; vissen en andere zeebeesten die niet aan de netten kunnen ontsnappen.
Kunststofarchipellen opruimen met behulp van de stroming die ze bijeenbracht
Boyan Slat gebruikt de bestaande stromingen in zijn voordeel en presenteert een verankerd drijvend fuik om de kunststofdeeltjes op te vangen. Door niet met netten maar met dichte ‘muren’ tot drie meter onder water te werken worden ook de kleinste deeltjes opgevangen. Tevens krijgen zeedieren alle tijd er onder door te zwemmen. Met de natuurlijke gyres als energiebron voor de opruiming worden vele vaarbewegingen bespaard. Alleen voor het periodiek ophalen van het verzamelde afval zullen nog boten nodig zijn, deze brengen het afval naar de wal voor hergebruik.
Plastic Islands met pyrolyse ter plaatse omzetten in scheepsbrandstof
Toen ik dit idee gisteravond las in De Ingenieur dacht ik meteen aan een andere plastic-gerelateerde technologie: Recycling tot synthetische diesel middels pyrolyse.
Al eens eerder is hier uitgelegd dat hoogwaardig hergebruik van zeer diverse plastics een enorme uitdaging is. Voor de zeer gemixte plastics uit de zee geldt deze uitdaging des te meer; hierop heeft ook het zoute water jarenlang ingebeten. Daarom stel ik voor eens goed te kijken naar het alternatief van Cynar PLC. Door deze pyrolyse technologie op de drijvende platforms toe te passen is het opgevangen afval direct om te zetten tot stookolie voor schepen.
Vloeibare diesel is met tankers veel eenvoudiger te vervoeren en kan ook meteen de energie leveren voor de processen aan boord van de verwerkingsstations. Wellicht kunnen schepen zelfs op zee bijtanken, sinds de ophef rond Ryanair is eens te meer duidelijk dat het zonde is grote massa’s brandstof over de wereld te verslepen.
Bron: De ingenieur (18 januari 2013, papieren versie)
Meer info & ImageCredit: theoceancleanup.com
- Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China? - 09 dec 2024
- Nul gegadigden voor 3 gigawatt aan Deense offshore windparken - 06 dec 2024
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.