Wie koopt de miljoenste oplaadbare auto in Nederland?

Als je een dezer dagen naar de dealer gaat om een nieuwe elektrische of hybride auto op te halen, zou het zo kunnen zijn dat je de miljoenste oplaadbare auto van Nederland in ontvangst neemt. Die mooie mijlpaal is namelijk bijna bereikt.
Eind maart 2025 waren er in Nederland ruim 580.000 volledig elektrisch aangedreven auto’s (EV’s), bijna 410.000 hybride aangedreven auto’s (PHEV’s) en 628 waterstofauto’s geregistreerd.
Als de verkoop van EV’s en PHEV’s de trend van de voorgaande maanden vasthoudt, zet iemand halverwege april 2025 de miljoenste ‘stekkerauto’ op kenteken. Een mooie mijlpaal, en een feestje waard!
Geruchten over het instorten van de EV-verkoop zijn sterk overdreven
De verkoop van elektrisch en hybride auto’s is de afgelopen jaren sterk gestimuleerd door de Nederlandse overheid. De voorgaande en huidige coalitie hebben die stimulansen rap afgebouwd. Recente uitspattingen van de baas van de tot voor kort populairste elektrische autobouwer helpen de opmars van elektrische auto’s ook niet. Desondanks zet die opmars gestaag door. Sinds de zomer van 2022 is het aantal EV’s en PHEV’s in Nederland verdubbeld.
Opvallend is de comeback van hybride auto’s. Toen volledig elektrische modellen met een aantrekkelijke actieradius nog zeldzaam en extreem duur waren, was hybride een logisch compromis. Toen het aanbod van auto’s zonder brandstofmotor eenmaal op orde was, verviel voor veel door duurzaamheid gedreven kopers het argument om nog een hybride te overwegen.
Inmiddels lijkt voor de gemiddelde – niet specifiek door duurzaamheid gedreven – autokoper het argument vervallen om nog een auto zonder elektromotor te overwegen. Afgelopen maart was 35,5% van de nieuwverkochte auto’s volledig elektrisch en liefst 49,8% hybride aangedreven. Het is dus de verkoop van puur brandstofaangedreven auto’s die daadwerkelijk instort.
Bron: RDW, RVO / Imagecredit: ChatGPT
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
En dit is allemaal mogelijk geworden dankzij steeds betere batterij technologie. Het is heel wonderlijk, dat er materialen bestaan, zoals in een LFP batterij, die zo goed in staat zijn om elektronen op te nemen, vast te houden en vervolgens weer af te geven, wanneer nodig. En dat duizenden keren achter elkaar, tegen steeds lagere kosten.
Geachte Hr. Thijs Ten Brinck.En dat is evt mogelijk geworden,omdat het bedrijfsleven de werknemers moeten gaan rijden in een Elektrische Auto van de Zaak.Omdat postzegel-landje Nederland,de rijafstanden van een ander karakter zijn,dan het Buitenland,voor het opladen van je Lithium-batterijen.VooraL HET BEKENDE PROBLEEM MET HET LADEN VAN JE E-AUTO MET CARVAN BIJ EEN LAADPUNT,EERST JE CARAVAN AFKOPPELEN EN LATER WEER AANKOPPELEN,EN DAN KAN JE CARAVAN WEER GEJAT ZIJN!.HET HEDEN EN DE TOEKOMST LIGT BIJ DE OTTO 4 SLAG KLEPPENMOTOR MET WATERSTOF-INJECTIE.VIA YOUTUBE.NL (TIK IN) KOOP GEEN ELEKTRISCHE AUTO MEER! EN DE TELOORGANG VAN DE EV: “OVER 10 JAAR ZIJN ER GEEN ELEKTRISCHE AUTO’S MEEER.” EN HYDROGEN POWERED ENGINE COROLLA UNVEILED![WORLD’S FIRST FULL TEST RUN] EN TOYOTA DEVELOPED A LIGUID HYDROGEN COMBUSTION ENGINE! EN TOYOTA’S ALL NEW HYDROGEN CARS SHOCK THE ENTIRE CAR INDUSTRY! EN EXPLODING BROKEN DOWN TESLA MODEL S:HET OPBLAZEN VAN EEN TESLA OMDAT HET VERVANGEN VAN DE 10 JAAR OUDE MODEL 20.000 EURO KOST.EN DAARNAAST ZAL ONZE TOTALE STROOMNET EXTRA BELAST WORDEN,EN DAT GEEFT STEEDS MEER EEN BLACKOUT:STROOMNET UITVA,DOOR HET AANTALLEN E-AUTO’S, VIA: MIT DER ENERGIEWENDE IN DEN BLACKOUT EN PLÖTZLICH DUNKEL EN BLACKOUT- WIE GUT SIND WIR HESSEN OHNE STROM VORBEREITET?.EN ZIJN DIE GEGEVENS OOK BEKEND BIJ ONZE OVERHEDEN?.ALLES NAAR WAARHEID INGEVULD.EN WAT HET HEDEN EN DE TOEKOMST ZAL WORDEN,LIGT OP EUROPEES NIVEAU DE TORKOMST VAN DE AUTO-WATERSTOF-INJECTIE,EN DE CONSUMENT ZAL ZELF WEL BEPALEN,IN DE AANKOOP VAN ZOWEL ELEKTRISCH OF HYDROGEN AANDRIJVINGEN.EN WATERSTOF KUNNEN WE ZELF PRODUCEREN,EN NIET MEER AFHANKELIJK ZIJN VAN DIE ZEER CORRUPTE LANDEN,WAAR DE DELVERS VAN LITHIUM ONDER ZEER SLECHT WERKOMSTANDIGHEDEN HET DELVEN VAN OA LITHIUM/ZILVER/MANGAAN ETC. (TIK IN) ZDF HD PLANET E DER WAHRE PREIS ELEKTROAUTOS EN BOLIVIEN IM LITHIUM RAUSCH,JE MOET JE EIGEN KAPOT SCHAMEN OM TE GAAN RIJDEN IN EEN ELEKTISCHE AUTO,WE ZIJN TOCH ZO BEGAAN IN DE WERELD,WAARIN LANDEN GEENENKELE AFFINITEIT HEBBEN MET MENSEN-RECHTEN. AFZ: EEN SENIOOR VAN DE NIEUWE GENERATIE OUDEREN,DIE NOG OVER HÉÉL VEEL EXAKTE KENNIS BESCHIKKEN,EN DAT IS HEEL DIVERS VAN KARAKTER.EN DAT IS MIJN HERSENTRAINING NAARDAT IK VIA MIJN E-BIKE OMVER BEN GEREDEN,DOOR STEEDS MEER VERKEERSONVEILIGHEDEN DIE MIJ 3 JAAR GELEDEN OVERKWAM,DOOR HET VASTHOUDEN VAN DE SMART-PHONE’S IN HET VERKEER.JE KUNT OOK SPREKEN VAN HET NARCISTICHE-BELEVING IN HET DAGELIJKSE VERKEER.
Afgezien van de inhoud een tip: als u per ongelijk de caps-lock toets indrukt, kan dat ongedaan worden gemaakt door ‘m nogmaals in te drukken 😁
Geachte Hr.:wat ontbreekt in Nederland een zeer goed onderbouwde Technologische Innovatie TV-auto-programma oa bij de NPO,vandaar de vele frictie’s die ontstaan inzake te weinig exakte vooral de Auto-technologische ontwikkelingen.Globaal bezit ik 25 jaar over Satelliet-ontvangst,en vooral de ontvangst van de vele FTA(FREE TO AIR) Omroepen,heb ik heel veel exakte kennis verkregen.Als voorbeelden: via VOX.de AUTO MOBIL elke zondagmiddag al jarenlang vanaf 17.00 t/m 18.15 uur de vele auto-inhoudelijke informatie,en aanvullende via youtube.nl Die Autodoktoren geven al jarenlang de exakte informatie inzake alles wat met auto-rijden-problemen oplossen,en vooral de werking van de vele auto-onderdelen die belangrijk zijn voor de CO2 uitstoot.En als ik niet over Satelliet-ontvangst zou beschikken dan was ik gezonken in onwetenheid tov Kabelkijkers Nederland,die voor dom worden versleten,en vooral wat ze niet weten,daar zeuren ze ook niet over.Het hele verouderde omroep-bestel moet ondergebracht worden onder marsmuziek/volksdansen/handgeklap/vaandeldragers bij het Openlucht-Museum in Arnhem,met de vermelding,een omroep-bestel uit het steenen-tijdperk,en daarmee kunnen onze kinderen/kleinkinderen getuigen van zijn.Mijn ervaring is dat de Duitse MODERATORS over heel veel meer exakte kennis beschikken,en dat héél divers van karakter. Wat u doet met mij ingezonden reaktie’s,behoort tot uw competentie.Adieu
aanvulling: via: youtube.nl (tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand:zult er maar inzitten met je gezinnetje,de lithium-batterijen kunnen spontaan via de inwendige SEPARATOR door kortsluiting spontaan in brand/explosie een geweldige ontploffing/temperaturen boven de 1000 graden en zeer giftige stoffen ontstaan,en stadt verbietet elektroautos im Tiefgarage:Brand gefähr en TÜV nicht bestanden? Hier landen die Autos|Entdeckt! Geheinmisvolle Orte|Kabel eins Doku en Abwracken-Güt für die Wirtschaft,Schlecht für die Umwelt?|WDR Doku en Auto schrott in Afrika:was deutsche Gebrauchtwagen anrichten|Die Story|Kontrovers| BR 24 en elektroschrott von Bayer nach Afrika.En neem kennis waar onze ingeleverde brandstof-auto’s weer een tweede autoleven krijgen,en 100.000 km op de teller geldt in Afrika als nieuw,en Afrika wordt gebruikt door de EU gebonden lidstaten als de afval-schrot,en weten de Milieu-activisten en Frans Timmermans en Groenlinks dat ook?.Om aan te geven het verschil in exakte kennis overdracht via de Duitse Omroepen en de Schotelbezitters,in de weergave’s van de exakte waarheden,en de NPO waar blijven jullie?En ziet via NDR.de THEMEN A-Z windkraft/energiewende/wasserstoff etc,en u kun het laten vertalen in het Nederlands.En de NDR als Duitse Deelstaatomroep geeft een voorbeeld in de weergave’s wat betreft de Klimaat/Milieu-aspecten.En daarmee kan de NPO/Commerciele TV omroepen een voorbeeld aannemen.
PHEV tellen niet echt mee, maar je moet elk excuus voor een feestje aangrijpen.
Nog een feestje bij 1 miljoen BEV
ALS HATER VAN DE ELEKTRISCHE-AUTO’S IS ONTSTAAN,DOORDAT WE IN NOVEMBER 2019 IN GAMBIA ONZE VAKANTIE HEBBEN GEVIERT,ZIJNDE 50 JAAR HUWELIJK.EN WAT WE GEZIEN HEBBEN AAN NATUURSCHOON EN ALLES WAT ZO BIJZONDER IS IN AFRIKA,RESORT EN SERVICE GEWELDIG.MAAR WEL GEZIEN HEBBEN ZOALS IK AL EERDER HEB WEERGEGEVEN,DE VELE ZOWEL BUS/VRACHTAUTO/EN AUTO-CARKASSEN, DIE LANGS DE WEGEN STAAN MAAR OOK DIE GEBRUIKTE AUTO’S UIT DE EUROPESE GEBONDEN LIDSTATEN,WERDEN AANGEBODEN.WAT EEN PUINZOOI AUTO’S DIE OP DE AUTO-KERKHOVEN WORDEN AANGEBODEN,IN DE VERKOOP DAARVAN,VOORAL DE DUITSE DIESELS HEBBEN DAAR EEN VOORKEUR,OMDAT DIE BETER GESCHIKT ZIJN VOOR HET HEERSENDE KLIMAAT, ZELF EVT KUNNEN REPAREREN,EN LANGS DE LANDELIJKE WEGEN WORDEN GEREPAREERD.EN ZO WORDEN DE GEBRUIKTE INGERUILDE AUTO’S VERVANGEN DOOR DE ELEKTRISCHE AUTO’S.DE INDUCTIE-MOTOR IS EEN UITVINDING VAN NICOLA TESLA ZIET VIA YOUTUBE.NL ZIJN BELANGRIJKE ONTDEKKINGEN OA DE WISSELSTROOM/MAGNETISME/AUTO-BOBINE/KRACHTSTROOM-TRANSFORMATOREN/ENERGIE-ZUINIGE LAMPEN/DRAADLOSE-ENERGIE-OVERDRACHT ETC. EN DAAROM DE HOMAGE OM EEN TESLA TE BENOEMEN.HIJ WAS ZIJN TIJD VER VOORUIT.LAATSTE INFORMATIE,ALS OUD ELEKTRONIC/MEGANISCH TECHNEUT.ADIEU.
Alle hybrides meetellen lijkt me zelfs voor een feestje niet acceptabel.
Dat je stekker-hybrides (PHEV) meetelt, daar valt nog wel iets voor te zeggen. Maar niet-stekker-hybrides (HEV, MHEV) meetellen is natuurlijk net zo raar als fossiele auto’s meetellen.
Ik wil niet de indruk wekken dat hier alle hybrides op één hoop gegooid worden: dat is niet het geval.
Helaas gebeurt dat wel veel.