Energie voor elektrische auto superduur, rijden toch het goedkoopst

Nathan Dumlao, via Unsplash Public Domain

De benzineprijs blijft maar stijgen de afgelopen maanden. Maar hoe duur benzinetanken nu ook is, opladen van een elektrische auto is stiekem veel duurder. Toch is een stekkerauto in gebruik onverslaanbaar goedkoop.

Verspilling doet benzinerijder stiekem het meeste pijn

Energieconsultant Ron Bol plaatste op LinkedIn een vergelijking van de kosten voor gangbare autobrandstoffen met die van elektriciteit en waterstof, omgerekend naar de absolute hoeveelheid energie die je koopt voor een euro. Daaruit blijkt treffend het grote voordeel van elektrisch rijden.

Met toestemming heb ik de grafieken gereproduceerd. Voor benzine, diesel en LPG volg ik UnitedConsumers*, de prijs voor CNG (aardgas) komt van Pitpoint* en voor waterstof neem ik de € 10/kg die je betaalt bij de 2 à 3 pompen die vandaag beschikbaar zijn. Voor elektriciteit maakt het veel uit waar je laadt en neem ik drie prijzen mee: Aan de snellader (Fastned), aan een publieke paal (Allego) en thuis, respectievelijk € 0,59, € 0,34 of € 0,23 per kilowattuur.

Benzine, diesel en LPG reken je af per liter, CNG en waterstof per kilogram, elektriciteit per kilowattuur. Alles even omrekenen naar kilowatturen en dan blijkt hoeveel energie je daadwerkelijk ontvangt als je voor een euro tankt of laadt.

*Adviesprijzen (wie zijn best doet tankt iets goedkoper) van 22 mei 2019. Benzine: € 1,851 / Diesel: 1,497 / LPG: € 0,860 / CNG: € 1,149.


Hoever kom je met een kilowattuur elektriciteit, waterstof of benzine?

Als we puur kijken naar energie voor je geld, zien we dat laden eigenlijk altijd duurder is dan tanken. Alleen met eigen laadpaal is elektrisch rijden net iets voordeliger dan tanken voor waterstofpioniers. Het gat met benzine, diesel, LPG en CNG is enorm.

Per kilowattuur lachend drie keer verder

Kijken we niet puur naar energie dan is de glimlach bij de slimme automobilist snel weer terug. Hét voordeel van een elektrische auto is zijn efficiëntie. Gemiddeld over 13 modellen rijdt een elektrische auto in de praktijk zo’n 5,1 kilometer per kWh, met uitschieters tot boven de 6 km/kWh.

In een liter benzine of diesel en een kilo CNG zit zo’n 10 kWh aan energie, LPG bevat per liter grofweg 7,5 kWh en waterstof per kilo bijna 40 kWh. Met deze waarden gekoppeld aan het gemiddelde praktijkverbruik van auto’s op benzine, diesel, LPG en CNG (Autoweek) en de Toyota Mirai op waterstof kunnen we ook qua verbruik appels met appels vergelijken.


Hoever kom je voor een euro aan elektriciteit, waterstof of benzine?

Altijd snelladen bij Fastned goedkoper dan benzine tanken

De combinatie accu + elektromotor is qua efficiëntie onverslaanbaar op de weg. Geen van de verbrandingsmotoren komt ook maar in de buurt en ook een brandstofcel perst nog niet half zoveel kilometers uit een kWh als een stekkerauto.

Combineren we de inzichten hierboven dan komen we tot de kilometers die je voor een euro aan energiekosten kunt rijden. Dan blijkt waarom slimme automobilisten probleemloos € 0,23 of meer per kilowattuur aftikken. Het kan schaterlachend uit.

Zelfs de decadentste elektromobilist, die consequent te veel betaalt bij een snellader langs de snelweg, is per kilometer minder kwijt dan de gemiddelde benzinerijder. Wie op eigen oprit kan laden, verslaat ook aardgasrijder met gemak.


Elektrische auto niet voor iedereen bereikbaar. Nog niet

De gemiddelde auto rijdt 13.000 kilometer per jaar. Dat kost een goeie € 1.600 aan benzine, bijna € 1.100 aan diesel of nog geen € 600 aan elektriciteit. Inruilen van een benzineauto voor een elektrische auto scheelt zo € 1.000,- aan brandstof per jaar. Voor veel benzinerijders is een elektrische auto echter nog wat duur. Als je je huidige auto voor € 3.000 derdehands kocht, ben je waarschijnlijk niet in de markt voor een nieuwe auto van € 30.000 of (veel) meer.

Tweedehands plugin komt er aan

Leaserijders en liefhebbers zijn wel in de markt voor (nieuwe) auto’s. En juist voor leaserijders en liefhebbers met budget zijn elektrische auto’s extra aantrekkelijk. Steeds mooier en comfortabeler, steeds meer gadget.

Leaserijders en liefhebbers ‘maken’ tweedehandsauto’s. Zo’n 2 à 3 stuks per decennium. De tweedehands auto’s die de komende jaren bij leaserijders, ondernemers en liefhebbers van de lopende band rollen, zullen in toenemende mate elektrisch zijn. De tweedehands elektrische auto komt er aan en derdehandsjes volgen.


Verreweg de grootste winst voor de zakelijke dieselrijder

De laatste grafiek hierboven maakt direct duidelijk waarom echte kilometervreters al jaren voor diesel, LPG of aardgas kiezen. Dat was per kilometer altijd verreweg het goedkoopst. Deze doelgroep, die voor dit voorbeeld 50.000 kilometer per jaar rijdt, zou bij huidige prijzen jaarlijks € 6.200 aan benzine verstoken. Met een diesel is dat nog geen € 4.200.

Geen zegeltjes maar zonnepanelen sparen

Met een elektrische auto + thuislader ben je slechts € 2.250 per jaar kwijt. Een elektrische auto duikt nog eens € 1.800 (!) onder de jaarlijkse energiekosten van een diesel. Dat telt, ook voor welgestelde zakelijke rijders.

Als je gewend bent elke vier jaar een nieuwe auto van grofweg € 50.000 te kopen/leasen en je kiest bij de eerst volgende inruil voor een elektrische auto van € 50.000 dan heb je – voor je aan weer een nieuwe auto toe bent – € 7.200 gespaard.

Wie 50.000 kilometer per jaar rijdt, moet jaarlijks zo’n 10.000 kWh laden. Wie in de gelukkige omstandigheid verkeert dat er 35 à 40 zonnepanelen op zijn dak passen, kán die 10.000 kWh thuis opwekken. Wie een 3-Serie of A4 inruilt voor een Ipace, E-tron of Model 3 en de bespaarde euro’s in zonnepanelen steekt, rijdt binnen 10 jaar zonder energiekosten.

Dat is toch echt leuker sparen dan met benzinezegeltjes. Voor een messenset. Of een Ferrari, op schaal 1:43.

Imagecredit: Nathan Dumlao, via Unsplash Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...