Drone elimineert landmijnen; VDL stapt in energieopslag

Adam Jones, via Flickr Creative Commons

Een snelle greep uit de duurzame pers- en nieuwsberichten. In deze editie o.a. veiliger Pokémon vangen dankzij slimme drone, duurzaam snelladen met oude accu’s en schoon drinkwater dankzij elektrodialyse.

1. Landmijnen geen match voor Mine Kafon Drone

Met de hype rond virtuele Pokémons staan ook andere relikwieën uit vervlogen tijden opnieuw in de belangstelling; spelers van Pokémon Go in Bosnië moeten uitkijken om niet op een landmijn te stappen. De Afghaans-Nederlandse broers Hassani ontwikkelen een drone die mijnen lokaliseert en gecontroleerd tot ontploffing brengt. De drone is een vervolg op het Mine Kafon project uit 2013, dat de bommen met windenergie onschadelijk maakt.

2. Eerste generatie stekkerbus maakt nieuwste nog duurzamer

De Brabantse machine- en busproducent VDL bouwt afgeschreven accu’s uit zijn elektrische bussen om tot stationaire energieopslag. Samen met dienstverlener Scholt Energy gebruikt VDL de accusystemen om goedkope stroom te bufferen voor gebruik in bijvoorbeeld (snel)laders voor de bussen. Die laadsystemen trekken honderden kilowatts en zijn daarmee een grote belasting voor het stroomnet. Met de accu’s is het laden goedkoper en zijn piekgenerators op aardgas niet meer nodig. De eerste V-Storage container met hergebruikte accu’s komt bij VDL in Eindhoven.

3. Schoon water in India dankzij zonnestroom en blue energy

Veel gebieden in India verdrogen omdat het er minder regent dan vroeger en de groeiende bevolking meer water oppompt. Het grondwater dat over is, is gevaarlijk zout. Onderzoekers van het Massachusetts institute of Technology (MIT) ontwikkelden een systeem dat met zonnepanelen en membranen het water zuivert. Het werkt net als de zoet-zoutwater energiecentrale aan de Afsluitdijk, maar dan andersom.

4. NS bespaart gigawatturen met standbykiller voor treinen

Net als televisies verbruiken treinen ook in de standby-stand elektriciteit. Door de pantograaf ‘s nachts van de de bovenleiding te halen, elimineert de NS dit sluipverbruik. De spoorvervoerder draagt zijn machinisten nu op geparkeerde treinen van het net te halen en denkt daarmee jaarlijks voor 8 miljoen treinkilometers aan elektriciteit te besparen. Met een trein van gemiddelde lengte zijn dat grofweg 10.000 retourtjes Groningen-Maastricht. Een maatregel die het automatiseren waard is, en dat eigenlijk 30 jaar geleden ook al was. Ook al trein je voor 100 procent op windstroom, verspillen is zonde.

5. Britse klassiekers Bentley en Morgan volledig elektrisch

De Britse autobouwer Bentley overweegt om zijn limousine Mulsanne te voorzien van een elektrische aandrijflijn. Daarmee komt het tegemoet aan Chinese klanten die met de huidige V8 de Chinese grenzen voor luchtvervuiling overschrijden. Collega Morgan brengt met de EV3 een emissievrije versie van zijn klassieke driewieler, nu in beperkte oplage te koop via het al even klassieke warenhuis Selfridges.

Imagecredit: Adam Jones, via Flickr Creative Commons (Cropped)

Thijs ten Brinck

Veelschrijvende ingenieur met een brede interesse.
Oprichter WattisDuurzaam en duurzaamheidsadviseur bij We-Boost Transitions.
Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...