Eind dit jaar zijn alle waterstoftankstations in Oostenrijk dicht

OMV

Het Oostenrijkse staatsolieconcern OMV sluit al zijn tankstations voor waterstof. OMV is de enige exploitant van publieke waterstoftankstations in Oostenrijk. De groei in de vraag naar waterstof loopt te sterk achter op de verwachtingen. 

Extra range anxiety met brandstofcel

In Oostenrijk zijn enkele tientallen waterstofauto’s geregistreerd. Die kunnen nu nog tanken bij OMV in Wenen, Asten, Graz en Innsbruck. De pomp in Asten sluit eind juni als eerste.

De overige stations sluiten in augustus en september dit jaar. Het staatsoliebedrijf maakt te grote operationele verliezen op de exploitatie van de stations, die de afgelopen jaren met Europese subsidie gerealiseerd zijn.

In Duitsland sluiten voor komende zomer liefst 22 waterstoftankstations. Shell sloot al in 2022 al zijn tankstations in het Verenigd Koninkrijk, ook vanwege uitblijvende vraag naar de brandstof van de toekomst.


Waterstoftankstations langs alle grote Europese snelwegen

Nog in 2023 besloot de Europese Commissie dat uiterlijk vanaf 2030 in alle stedelijke knooppunten en tenminste om de 200 kilometer op snelwegen in het Europese kernnetwerk van snelwegen waterstoftankstations moeten komen.

Terwijl in de ons omringende landen waterstoftankstations sluiten is in Nederland nog volop subsidie beschikbaar om de Europese doelstelling te halen. Het aantal waterstofauto’s blijft in Nederland al enkele jaren steken rond de 600 terwijl oplaadbare auto’s inmiddels de 1.000.000 aantikken.


Feestelijkheden ter ere van de opening van het OMV-waterstoftankstation in Graz in 2017.


Bron: OMV, H2-View / Imagecredit: OMV


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

7 reacties

  1. Frans Ritzerfeld schreef:

    Sinds begin 2017 waterstofkorrels actieradius 50 kg 12.000 km. Geen hogedruk tanks van 700 bar, waarom word dit dood gezwegen, binnen 20 jaren de hele wereld schoon

  2. Frans Ritzerfeld schreef:

    Een 40 tons vrachtauto heen en weer vanaf NL naar Barcelona 1200 liter diesel op deze waterstofkorrels 350 kg, emissievrij, hoe lang word de hele wereld nog voor de gek gehouden, temeer om 25 miljard tegen stikstof te verspillen

  3. En daar denken ze in Zwitserland wel anders over,die zich volledig gaan inzetten voor waterstof-gebruik.En dat is nu Europa,met elk hun eigen-belang-verstrenlingen.Ook Hyundai zet zich volledig in voor waterstof-aandrijvingen,over al in de wereld.Via youtube.nl (tik in) 2026 Hyundai NEXO Hands On: Can This Crazy Design Save Hydrogen?:geeft weer de nieuwe uitvoering van de waterstof-auto (tik in) Driving Fuel Cell Hydrogen Hyundai XCIENT SEMI Truck(tik in) Hyundai Hydrogen Powered Autonomus Self Driving Semi Truck:geeft weer de nieuwste Truck-uitvoering(tik in) Hydrogen XCIENT Hydrogen Elektric Fuel Cell Trucks delivery in Switserland.Maar zoland de Grünen in Duitsland en ook in Nederland de technologische ontwikkelingen worden tegen gehouden,door vooral door het blijven maken,dat we allemaal in de EU gebonden lidstaten Elektrisch gaan autorijden,Dan eerst de totale Elektrische-net-werk in Europa gaan aanpassen,en dat loopt globaal 20 jaar achter,gezien het huidige energie-verbruik,wat heel veel BLACK-OUT’s zal toenemen,(tik in) Plötzlich Dunkel en Mit der Energiewende in der Blackout? Volgens de wet van ohm U=I x R spanning= ampare x weerstand.

  4. Henk Faber schreef:

    Europa moet elk tankstation verplichten om elke energiedrager aanbieden, anders komt de massale maken van H2 auto’s nooit van de grond

  5. hans peperkamp schreef:

    Geachte Hr. Henk Faber,zeer goed geformuleeerd: in China denken daar heel anders over inzake het terugdringen van de C)2 uitstoot.Via(bronvermelding) waterstofmagazine.nl China:lancering eerste waterstof-corridor van 1150 kilometers en vooral door zware Waterstof-trucks.die meer bestand zijn voor bijzondere wegen-omstandigheden en ook het berijden van berg-hellingen en dat is ook het voordeel van waterstof-aandrijvingen.Maar weer het bekende politieke beslissingen voor meer subsidie voor het Elektrische-Rijden.Maar begrijpt de politiek,dat de gewone Burgers van Nederland,en niet het (zakenverkeer) blijven rijden in hun vertrouwde brandstof-auto’s,die door zeer goed onderhoud en met een normale rijstijl met gemak 200/300 duizend auto-kilometers en globaal 20 jaar meegaan.En dat doen ze ook in Afrika,waar al vele ingeleverde auto’s uit de EU-gebonden landen weer een tweede auto-leven krijgen,en 100.000 op teller geldt in Afrika als nieuw.Wie zijn de spekkopers?.Via: youtube.nl (tik in) TÜV nicht bestanden! Hier landen die autos| Geheimnisvolle Orte Entdeckt| Kabel eins Doku.

  6. Roy schreef:

    Dit is te danken aan Europa, die de electrische auto via subsidies enz. door de strot gedouwd word en de waterstof auto word verzwegen want daar kan minder winst op gemaakt worden, meer winst voor natuur maar in werkelijkheid intreseert ze dat niet.

  7. Geachte hr. Roy: zeer grote stroomnetstoringen in Spanje en Portugal,en ze weten niet het waarom?.Via youtube.nl (tik in) Waterstof Rijnstate Elst: een CEO wet het wel om dat te voorkomen,als eerst in Europa gebruik van waterstof,om een totale netstroom uitval te voorkomen en (tik in) Deutschland im Jahr 2050-Teil 2: Blick unser leben der Zukunft(Reportage): geeft weer als door corrosie en de verandering van het totale 50 Hz sinus wisselstroom zal doen veranderen en Mit der Energiewende in der Blackout en Plötzlich Dunkel en Blackout- wie Gut sind wir auf Hessen vorbereitet?: geeft weer bij een Stroomnetuitval kan gebeuren.En alle EU gebonden landen kan de netstroom-energie uitvallen.Ook als er ergens in Europa een Blackout ontstaat,kan dat ook de gevolgen hebben in andere EU gebonden lidstaten.En dat gegeven zal vaker gaan gebeuren,vooral door de vele aangeschaften E-Auto’s E-Trucks etc.Ziet ook mijn ingezonden 6 reaktie’s via Thema: Wie koopt de Miljoenste oplaadbare auto in Nederland.En de verantwoordelijke weten het niet waarom,maar wel in Duitsland.En nu in het Nieuws en de NPO en da landelijke Media: aller oorzaken benoemd van het waarom!.En de lezers van Wattisduurzaam.nl nu wel.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.