Britse waterstoftankstations sluiten massaal na wegblijven klanten

Markus Spiske, via Unsplash Public Domain

Motive, uitbater van waterstoftankstations in Groot-Brittannië, sluit 2 stations in Londen. Eind vorig jaar sloot ook het Britse olieconcern Shell al 3 tankstations voor waterstofauto’s, 2 daarvan eveneens in Londen. 

Verlieslatende business

“We hebben jaarlijks ruim £2 mln geïnvesteerd om deze stations beschikbaar te houden”, zegt Motive in een persbericht. “Er is niet voldoende vraag naar waterstof om deze investering te blijven doen.”

De stations werden geopend in 2016 en sluiten dus nog geen 8 jaar later, op 26 mei 2023. Ook in 2022 gingen al meerdere waterstoftankstations uit bedrijf in Groot-Brittannië. Bij het sluiten van 3 waterstofpompen in oktober 2022 voerde Shell aan dat de techniek van deze eerste generatie waterstoftankstations het einde van de levensduur bereikt had.

Er zijn in Groot-Brittannië nu nog 5 waterstoftankstations beschikbaar. In 2021, waarschijnlijk voorlopig de top van de markt, waren dat er nog zo’n 15. Zowel Motive als Shell geven aan nog wel brood te zien in de levering van waterstof aan zwaarder transport. De nu gesloten locaties zijn niet geschikt voor dergelijke voertuigen.

Hieronder een video van de feestelijke opening in 2017 van een van de in 2022 gesloten waterstofstations.


Bron: Motiv, Hydrogen Insight / Imagecredit: Markus Spiske, via Unsplash Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Carel Wreesmann schreef:

    Met diesel haal je 1 op 20, dat is 2 km per 100 ml. Deze hoeveelheid bevat 3,6 MJ = 1 kWh aan energie. Met 1 kWh in een EV kom je 5 km ver. In een auto kosten beide energievormen evenveel, uitgedrukt per kWh, nl. rond de 10 ct/kWh, in een EV vrijwel volledig vanwege de kosten van de batterijen. Met zon en wind is een stroomprijs mogelijk van 2 ct/kWh, terwijl de maakprijs van diesel uit aardolie ca. 1 euro per liter is.

  2. Roland schreef:

    Ik vind het lastig om nu te zeggen dat waterstof nooit ergens goed voor zal zijn.
    Maar dit is zeker een signaal dat voor nu er geen markt is.
    Ik zie in Nederland hoe bepaalde partijen en de overheid het zovaak over waterstof in allerlei toepassingen hebben. En dan lees ik dat er eigenlijk geen vraag voor is.
    Tijd zal het leren, maar voor de waterstof tankstations in Engeland is de tijd gekomen om te gaan.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.