Boskalis schakelt fors baggerschip voor 100% over op biodiesel

Baggerschip, via Boskalis

Baggerbedrijf Boskalis en de Nederlandse brandstoffenleverancier GoodFuels schalen stevig op met duurzame biobrandstof. Het volwaardige baggerschip Willem van Oranje vaart vanaf nu volledig op bio-stookolie.

Zwavelvrij en 90% minder CO2-uitstoot

Baggerschepen (sleephopperzuigers) zijn het Zwitserse zakmes van de kustverdediging. Ver op zee zuigen ze zand tot op 60 meter diepte op van de bodem, om hier vervolgens het strand mee te verstevigen.

Dit zuigen, varen en verpompen van zand is uiterst energie-intensief werk. Het voor bio-stookolie aangepaste schip kan dan ook liefst 14 megawatt aan kracht leveren. Uitgaande van 10 kilowattuur energie in een liter stookolie en een efficiency van 45 à 50% komt dat neer op een verbruik van bijna 3.000 liter stookolie voor elk uur in vollast.

Uitgaande van fossiele stookolie is dat elk uur ruwweg 10 ton CO2. De door GoodFuels geleverde bio-stookolie, gemaakt uit tweedehands frituurvet, resulteert in een 90% lagere CO2-uitstoot. Dat betekent dus nog ‘slechts’ 1 ton CO2 per uur in vollast. Boskalis, GoodFuels en scheepsmotorenfabrikant Wärtsila werken al sinds 2015 samen aan de toepassing van biodiesel in de scheepvaart. Een eerste grote test was het opspuiten van de Marker Wadden in 2016. Toen maakte Boskalis nog gebruik van een brandstofmengsel met 50% reguliere stookolie en 50% biobrandstof, zie het bericht hieronder.

Grote klapper voor klimaat, zeker nu het klimaat verandert

Om te voorkomen dat de kust en stranden te hard slijten door golven en storm, slepen baggerbedrijven zoals Boskalis over de hele wereld continu met zand. Alleen al in de Nederlandse kustverdediging gaat het om een goeie 12 miljoen kubieke meters zand per jaar. De 140 meter lange Willem van Oranje kan 12.000 kuub meenemen. Als dit schip alleen de kust op peil moest houden, moet het dus jaarlijks 1.000 keer op en neer varen.

Dan begint een reductie van tot 9 ton CO2 per uur echt te tellen. Zeker nu de kustverdediging juist door klimaatverandering intensiever wordt, is het van belang dat de baggeraars zelf niet onnodig veel CO2 uitpuffen. Mooie stap dus van Boskalis. Dat de rest van de schepen van het concern en die van alle concurrenten maar snel mogen volgen!

Een eerder bericht van 12 september 2016 over de inzet van biodiesel in baggerschepen van Boskalis hieronder. 


Boskalis baggert zes maanden succesvol op biodiesel

Baggerbedrijf Boskalis heeft het hoofdeiland van het nieuwe natuurgebied de Marker Wadden opgespoten met een schip dat voor de helft op biobrandstof vaart. Gedurende de operatie heeft deze keuze 600 ton CO2-uitstoot bespaard.

CO2-uitstoot liefst 600 ton lager

De Nederlandse startup Goodfuels zet zich in voor een duurzame scheepvaart. Boskalis heeft Goodfuels met het Marker Waddenproject de ruimte voor een grote pilot met hernieuwbare scheepsdiesel gegeven.

Het hoofdeiland van de Marker Wadden heeft een oppervlak van 250 hectare. Boskalis heeft de eerste helft van 2016 vrijwel 24/7 gewerkt aan het opspuiten van dit natuureiland, midden in het Markermeer bij Lelystad. Tijdens dit werk voer het baggerschip van Boskalis voor 50 procent op de door Goodfuels geleverde biobrandstof.

Biobrandstof als bijproduct van de Finse bosbouw

Naast Boskalis werkten ook de Finse scheepsmotorbouwer Wärtsila en de eveneens Finse biodieselproducent UPM Biofuels mee in deze praktijktest. “Onze duurzame brandstof is gemaakt uit resten van de houtindustrie”, zegt Sari Mannonen, vicepresident van UPM Biofuels. “Bioverno reduceert niet alleen de CO2-emissies maar vermindert ook andere schadelijke uitstoot significant.”

UPM Biofuels is onderdeel van het Finse bosbouw- en papierconcern UPM. In zijn bioraffinaderij verwerkt het Finse bedrijf jaarlijks 100.000 ton houtafval tot 120 miljoen liter biodiesel. De houtdiesel is volgens UPM een drop in-alternatief dat fossiele diesel in bestaande motoren volledig kan vervangen. Varend op de hernieuwbare brandstof ligt de CO2-uitstoot 80 tot 90 procent lager en halveert de hoeveelheid fijnstof die het schip uitstoot.

Duurzaam varen, treinen, graven en vliegen

Vermoedelijk vanwege de nieuwigheid is er tijdens het opspuiten van de Markerwadden 50 procent fossiele brandstof bijgemengd. Toch resulteerde de praktijktest in een CO2-reductie van 600 ton. Uitgaande van 2,5 kilo CO2 per liter fossiele diesel is er gedurende de baggeroperatie een goeie 400.000 liter van het half groene brandstofmengsel verstookt.

“We zijn erg blij met UPM Biofuels als partner binnen dit baanbrekende testprogramma”, zegt Dirk Kronemeijer, CEO van GoodFuels. “Deze samenwerking versnelt de doorbraak van echt duurzame biobrandstoffen in de wereldwijde maritieme industrie.” Met Goodfuels richt Kronemeijer zich niet alleen op de scheepvaart maar ook op het verduurzamen van treintransport (daar waar nog geen bovenleiding beschikbaar is) en op biobrandstof voor zwaar bouwmaterieel. Voor Kronemeijer GoodFuels opzette was hij vier jaar lang CEO van SkyNRG, een van de belangrijkste spelers op de wereldmarkt voor duurzame luchtvaartbrandstoffen.

Bron: Boskalis, Goodfuels / Imagecredit: Boskalis

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. 28 okt 2017

    […] is een initiatief van GoodFuels Marine, dat al biodiesel levert voor binnenvaartschepen en waterbouwers. De controle die spelers in deze markt op het eigen verbruik hebben, is in de containervaart […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.