Watt korte berichten #7

Nieuwsfilter voor de duurzame sector. In deze editie onder andere: Zonnevolkstuintjes, Fuelcells voor vliegtuigen en schouderklopjes omtrent bos en afval.

Gemeentelijk dak beschikbaar voor particuliere zonnepanelen

Een week geleden schreven we over de winstgevendheid van zonne-energie voor thuisgebruik. Dit leek helaas alleen toegelegd voor huiseigenaren met een geschikt, eigen dak. Nijmegen biedt haar inwoners echter ruimte op gemeentelijke gebouwen, via slimme meters kunnen ze zo alsnog gebruik maken van zelf opgewekte zonne-energie. [Technisch Weekblad]

Airbus experimenteert met brandstofcellen voor vliegtuigen

Verbeterde aerodynamica en efficiëntere motoren doen veel maar het zal lang duren eer passagiersvluchten echt zonder fossiele brandstoffen kunnen. De brandstofcellen die Airbus wil toepassen zijn dan ook niet bedoeld voor de aandrijving maar voor alle andere energievragers aan boord. Met brandstofcellen als ‘auxillary powersystem’ zou zo toch tot 15% op brandstof te besparen zijn. [Technologie Review]

Nederland is goed met afvalverwerking

In grote vuilverbrandingsinstallaties zet Nederland bijna al het huishoudelijk afval om in elektriciteit. Zo duurzaam is dat niet maar het maakt wel dat ons land samen met Oostenrijk het beste afvalbeleid voert binnen Europa. Als verbranden al complimentjes oplevert dan komt recycling, laat staan cradle to cradle, natuurlijk nooit van de grond. [Trouw]

6 % meer bos in de afgelopen 20 jaar

U vraagt zich waarschijnlijk af; ‘waar  dan precies?’, ik in ieder geval wel. Hoe dan ook, ook van de wereldbank krijgt Nederland complimenten. Sinds 1990 is er 250 vierkante kilometer aan bosgebied bijgekomen in Nederland. Toch bijna een kwart van de oppervlakte van het IJsselmeer. [Trouw]

Gevangeniseiland Alcatraz gaat duurzaam

Net als mede-eiland Tokelau stapt het toeristische gevangeniseiland grotendeels over van dieselaggregaten naar fotovoltaïsche zonne-energie. Ook het transport van en naar het eiland wordt duurzaam met hybride boten. Maar misschien nog wel het belangrijkste; de duurzame voorzieningen worden standaard onderdeel van de rondleiding. [BNR]

Thijs ten Brinck

Veelschrijvende ingenieur met een brede interesse.
Oprichter WattisDuurzaam en duurzaamheidsadviseur bij We-Boost Transitions.
Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...