Gasuniekantoor oranje uitgelicht dankzij groene waterstof

Noah Buscher, via Unsplash Public Domain

Het hoofdkantoor van gasnetbeheerder Gasunie in Groningen (stad) is afgelopen week oranje uitgelicht. De oranje lampen verkregen hun energie uit accu’s die waren opgeladen met een brandstofcel op groene waterstof.

Altijd wat te doen

Afgelopen week kwam er weer opvallend waterstofnieuws voorbij, zowel voor gebruik van het gas in vervoer als voor de gebouwde omgeving.

Zo werd bekend dat Hyzon Motors, de voormalige joint-venturepartner van de Groningse waterstofspecialist Holthausen, een schikking van €25 mln heeft getroffen met de Securities and Exchange Commission. De Amerikaanse beurstoezichthouder had Hyzon op de korrel vanwege misleiding van investeerders, met verzonnen verkoopcijfers.

In Californië hebben bestuurders van waterstofauto’s te kampen met brandstoftekorten en storingen. In de enige Amerikaanse staat met dekkende infra voor waterstofmobiliteit zijn momenteel 21 van de 53 tankstations buiten bedrijf. Bij de stations waar tanken nog wel mogelijk is, betalen klanten $36 per kilo waterstof. Voor bestuurders van een Toyota Mirai, de meest populaire waterstofauto, komt dat neer op $200 voor een volle tank, of ruim 30 dollarcent per kilometer.

In het Verenigd Koninkrijk heeft een lobbygroep van gasnetbedrijven zijn pijlen gericht op Labour, de partij die volgens de lobbyisten goede kans maakt na de volgende Britse verkiezingen de macht over te nemen. Een van de doelen is om Labour enthousiast te maken voor waterstof in de gebouwde omgeving. Uit onafhankelijke studies komt steevast naar voren dat de rol van waterstof voor verwarming in de duurzame toekomst beter nihil blijft. Eerder kwam uit dat de Britse gassector via een PR-bureau achter ruwweg twee derde van het negatieve nieuws over warmtepompen in Britse media zat.

In Groningen werd het hoofdkantoor van Gasunie de hele week oranje uitgelicht, ter ere van de Olympische waterstofweek georganiseerd door MissieH2. Gasunie is – samen met o.a. ketelfabrikant Remeha en autobouwer Toyota – sponsor van het Nederlands Olympisch team. De oranje lampen werden van elektriciteit voorzien door een hybride aggregaat op waterstof.


Bron: Economie Groningen / Imagecredit: Noah Buscher, via Unsplash Public Domain

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

6 reacties

  1. Mark schreef:

    Waterstof lijkt op het ‘Wattis Duurzaam’ platform niet zo geliefd. Je zou eenzelfde paria kunnen opzetten voor andere ontwikkelingen in de energie transitie maar dat helpt ons niet.

    Daarom nogmaals de vraag hoe we een volledige transitie in alle sectoren gaan leveren om de opwarming voldoende te beperken?

    Ik heb nog geen scenario’s gezien die dit leveren zonder gebruik van fossiel met afvang en waterstof.

    • Nivard schreef:

      Hoi Mark,
      volgens mij gat de anti-liefde voor waterstof vooral over de punten waar waterstof weinig kans heeft:
      – mobiliteit
      – bebouwde omgeving

      Ik heb hier zeker in artikelen gelezen dat we waterstof nodig hebben in de industrie en misschien vrachtschepen en/of vliegtuigen, maar voor de andere toepassingen, niet doen!

      Volgens mij is Thijs altijd vrij open hierin.

      • Mark schreef:

        Hoi Nivard,

        Waterstof eerst als feed-stock (geen alternatief) en ‘hard to abate’ met veel politieke steun en funding omdat het economisch nog niet loont.

        Helemaal eens in deze, echter laat eens een scenario zien waar mobiliteit en bebouwde omgeving een volledige transitie maken zonder duurzame moleculen?

        We lopen al vast op een paar procent marktaandeel BEVs en WP. Dit is zeker de ‘quick win’, dat is niet mijn punt maar we zouden alternatieven in deze sectoren moeten omarmen en veel meer moeten reflecteren op wat nodig is om een totale transitie te maken …

    • Bas Pronk schreef:

      Hierbij nog een bierviltjes berekening met bronvermeldingen.
      https://www.clo.nl/indicatoren/nl0035-energieverbruik-door-de-huishoudens
      in 2109 270,2 PJ aardgas verbruikt door huishoudens. Het verbruik van aardgas voor ruimteverwarming wordt op 78 procent van het actuele verbruik van aardgas geschat. Dus voor verwarming 270,2 x 0,78 = 210 PJ verbruikt.
      In 2019 75 PJ elektriciteit verbruikt door huishoudens = 20,8 TWh
      https://world-nuclear.org/information-library/facts-and-figures/heat-values-of-various-fuels.aspx
      Het verbranden van 1 kg H2 levert 120-142 MJ/kg hitte op = 120-142 GJ/ton H2
      https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy
      producing 1 kg of hydrogen requires 50–55 kWh of electricity = 50 MWh/ton H2

      Dus voor 210 PJ is 210 PJ / 140 GJ = 1.500.000 ton H2 nodig.
      1.500.000 ton H2 produceren kost 1.500.000 x 50 MWh = 75 TWh

      Tot nu toe alles gunstig berekend naar H2 toe. In praktijk zal het nog wat meer elektra kosten, omdat je het ook moet compressen/transporteren.
      Dus laten we zeggen 80 TWh aan elektra nodig om huishoudens te verwarmen met waterstof ipv aardgas. Dat is 4x zoveel elektra als het huidige verbruik door huishoudens.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_the_Netherlands
      In 2022 produceerden alle windmoles in Nederland (op zee en op land) 21 TWh

      Dus er zijn in totaal 5x zoveel windmolens nodig als nu, die dedicated alleen H2 produceren voor alleen de verwarming van huishoudens (geen industrie, geen ander gebruik van H2).

  2. Will Eisinga schreef:

    Solarmagazine heeft harde cijfers over het aantal banen Zonnestroom Installatie, In Europa vorig jaar 648.000 banen. 2025 1 miljoen banen. In 2027 1.2 miljoen werknemers. Hoeveel werknemers heeft de Gasunie? Kan je wat aandacht besteden aan het aantal banen in de Zonnestroom en Windenergie?
    daar hoor ik nooit wat over. Tata Steel gaat over 10.000 banen. Zonnestroom gaat over 1 miljoen banen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.