Cella Energy slaat waterstof op in plastic bolletjes

Wat betreft energiedichtheid (per kilo) is waterstof een fantastische transportbrandstof. Helaas zitten er onder normale omstandigheden weinig kilo’s waterstof in een liter. Vooraleer een auto op waterstof een beetje kilometers kan maken moet het gas stevig worden samengeperst en of afgekoeld. Lastig tanken en niet goed voor het algehele rendement.

Plastic bolletjes tanken en afpompen

Het Britse Cella Energy gebruikt polymere nanofibers om tot wel 9 wt% waterstof te hechten. In termen van energiedichtheid is dat 3x beter dan gangbare Li-Ion accu’s. Bovendien gaat het tanken/laden gaat veel sneller dan bij een plugin-hybride of full-electric auto.

De fibers worden geseald in kleine plastic bolletjes en in deze vorm in de tank gepompt. Tijdens het rijden worden de bolletjes licht verhit en komt de waterstof vrij. Gebruikte bolletjes worden bij de volgende tankbeurt weggepompt en gaan terug naar de Cella Energy voor een volgend leven als energiedrager.

On-demand waterstof maken uit aluminium en water levert per volume nog net wat meer energie maar deze bolletjes lijken een stuk praktischer. In ieder geval wederom een techniek die de hoop op een waterstofauto levend houdt.

Meer info: CellaEnergy.com
Image credit: annastasia @ sxc.hu

 

Thijs ten Brinck

Veelschrijvende ingenieur met een brede interesse.
Oprichter WattisDuurzaam en duurzaamheidsadviseur bij We-Boost Transitions.
Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...