Oliereus Total investeert in waterstoftrucks uit VS en Groningen

Hyzon
Opnieuw relevant: 11 oktober 2020 | Oorspronkelijk gepubliceerd: 12 juli 2020

In een recente investeringsronde voor waterstofstartup Hyzon Motors is het Franse olie- en gasconcern Total voor een onbekende som ingestapt. Eerder dit jaar werd bekend dat Hyzon de productie voor Europa opstart in Groningen, samen met de Nederlandse waterstofpionier Holthausen. De betrokkenheid van tankstationexploitant Total opent ongetwijfeld deuren voor Hyzon, en ook voor Holthausen. Mooie stap. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 12 juli 2020.

Holthausen voert productie waterstofvrachtwagens op met Hyzon

Waterstoftransportspecialist Holthausen uit Hoogezand heeft een deal gesloten met het Amerikaanse bedrijf Hyzon Motors. De beide bedrijven bouwen samen een fabriek om de Europese markt voor waterstoftrucks te bedienen.

Pionieren beloond

Holthausen was in 2017 wereldnieuws met de tot waterstofauto omgebouwde Tesla Model S, ook wel de Hesla.

De omgebouwde Tesla verschafte het bedrijf internationale bekendheid maar was eigenlijk meer een gimmick. De focus van Holthausen ligt bij zwaarder materieel op waterstof; veegwagens, vuilniswagens en volwaardige vrachtwagens.

Terwijl in de waterstofsector elke prille intentieverklaring al gevierd wordt als een topprestatie, is Holthausen daadwerkelijk al jaren aan het bouwen. Zelfs de joint venture met Hyzon werd nog maandenlang onder de pet gehouden. “We wilden er pas ruchtbaarheid aan geven nadat we helemaal up and running waren”, zegt Max Holthausen tegen RTV Noord.


Fabriek voor tot 2.000 vrachtwagens op waterstof per jaar

Hyzon is ontstaan uit de Singaporese Horizon Fuel Cell Group en heeft in China en de VS al fabrieken. Ook in Australië is een vestiging in aanbouw. Met Holthausen wil het bedrijf in Europa groeien naar een jaarproductie van 2.000 stuks.

Ruimte voor waterstof en accu’s

Op de huidige locatie is capaciteit voor tot 100 waterstoftrucks per jaar en al volgend jaar moet dat groeien naar 300 stuks, zegt Holthausen tegen RTV Noord. Het gaat om volwaardige vrachtwagens (40-tonners of zwaarder).

Hoe ver die trucks op een volle tank kunnen rijden vermelden de berichten tot nu toe niet. De DAF-trucks die Holthausen nu ombouwt tot waterstof krijgen een accu van 140 kilowattuur, een motor van 250 kilowatt, een brandstofcel van 60 kilowatt en tanks voor tot 40 kilo waterstof mee. Dat zou (eigen schatting) goed moeten zijn voor een kilometer of 800 rijbereik.

Inmiddels zijn er ook vrachtwagens die dergelijke afstanden met enkel een accu afleggen maar laden zal daar toch echt langer duren dan tanken van waterstof. Daartegenover staat dat, mits laadtijden geen probleem zijn, emissievrij vrachtverkeer zonder de omzettingsverliezen van en naar waterstof wel een stuk energie-efficiënter is. Spannend welk deel van de transportsector kiest voor welke aandrijflijn. Voor 2.000 waterstoftrucks per jaar moet sowieso een markt zijn.


Bron: RTV Noord, Holthausen, Hyzon / Imagecredit: Hyzon

Dit vind je misschien ook leuk...