Zwitserse pakketvrachtwagen rijdt 1099 kilometer op volle accu

Futuricum
Opnieuw relevant: 5 september 2021 | Oorspronkelijke gepubliceerd: 16 juni 2020

De hieronder beschreven elektrische vrachtwagen is inmiddels een half jaar in gebruik door pakketvervoerder DPD. Voor wat extra publiciteit voor de mogelijkheden van elektrische trucks hebben eigenaar DPD, bouwer Futuricum en bandenleverancier Continental de truck tot het uiterste gedreven op één acculading. Op extra gladde banden reed de truck in 23 uur en met een gemiddelde snelheid van 50 kilometer per uur 392 rondjes op een kombaan van Continental. Daarmee staat het Guinnes Wereldrecord voor de langste afstand gereden met een elektrische vrachtauto zonder laadstops nu op 1.099 kilometer. Hieronder het oorspronkelijke bericht over een e-truck voor pakketbezorger DPD.

Opnieuw relevant: 30 april 2021 | Oorspronkelijke gepubliceerd: 16 juni 2020

Volvo Group, bouwer van vrachtwagens, bussen en bouwmaterieel, heeft een meerderheidsaandeel (60%) genomen in het Zwitserse bedrijf Designwerk. Onder het label Futuricum bouwt Designwerk dieselvrachtwagens (meestal Volvo’s) om tot elektrisch aangedreven vrachtwagens, onder meer betontrucks en emissievrije vrachtwagens voor lange afstanden (zie bericht hieronder). Tot nu toe ging dat om prototypes en kleine series, samen met Volvo nemen de volumes waarschijnlijk toe. Hieronder het oorspronkelijke bericht over een e-truck voor pakketbezorger DPD.

Elektrische vrachtwagen met 760 km range en accu van 680 kWh

De Zwitserse tak van pakketvervoerder DPD zet een elektrisch aangedreven vrachtwagen in voor het bulktransport van pakketjes. De vrachtwagen, ontwikkeld door Designwerk AG, heeft een opvallend grote reikwijdte.

Elke dag 6 keer op en neer zonder te laden

DPD Schweiz zet de vrachtwagen nog dit jaar in tussen haar depot in Möhlin en het distributiecentrum bij Buchs. Een route van krap 60 kilometer, die de batterij-elektrische wagen op een volle accu 6 keer op en neer kan rijden.

Volgens DPD is de accu van 680 kilowattuur (kWh) bij ingebruikname eind dit jaar de grootste in een vrachtwagen in Europa. “Daarmee is de truck in vergelijk met waterstofvrachtwagens ook op langere trajecten zeer competitief”, zegt Adrian Melliger CEO van Designwerk. Zonder tussentijds bijladen kan de truck alle vrachtroutes van DPD in Zwitserland afleggen.

Hoeveel de accupakket weegt vermeldt het persbericht niet, ik gok 4 à 5 ton. Dat neemt een serieuze hap uit de maximale belading van een vrachtwagen. Pakketjes bevatten in de regel echter veel lucht dus in deze toepassing zal het accugewicht de inzetbaarheid vermoedelijk niet beperken. De pakketvervoerder zal jaarlijks minstens 80.000 kilometer met de truck rijden. Uitgaande van laden op Zwitserse atoomstroom of waterkracht en ten opzichte van een dieseltruck scheelt dat ruim 75 ton CO2 uitstoot per jaar.

Designwerk is ook betrokken bij de bouw van betontrucks op accu, eerder dit jaar aangekondigd door Liebherr.


Bron: DPD Schweiz, Designwerk AG / Imagecredit: Futuricum

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...