Dura Vermeer pioniert met elektrische vrachtwagen voor de bouw

Volvo

Vanaf deze zomer rijdt er in Amsterdam een volledig elektrische vrachtwagen rond namens bouwbedrijf Dura Vermeer. De emissievrije truck is in eigendom van Vrijbloed, transportpartner van Dura Vermeer.

Ideaal voor werk in druk stadsverkeer

De truck heeft een accu van 200 kilowattuur (kWh) en volgens leverancier Volvo een bereik tot 140 kilometer. Aan de snellader duurt het een uur om de accu van leeg naar vol te laden.

De truck heeft een grijparm en laadback voor bouwmaterialen. Het maximumgewicht (lading + leeggewicht) is 27 ton. Het persbericht vermeldt helaas niet wat de truck zelf weegt. Hoeveel grond of puin de truck per rit mag laden, is daarom gissen.


Meer range zou kunnen, maar hoeft nu nog niet

Afgaande op het accugewicht van bijvoorbeeld een Renault Zoe (52 kWh, 326 kg) zal de accu van de Volvotruck tussen de 1 en 1,5 ton wegen, Op een maximumgewicht van 27 ton voor de bouwtruck is dat te overzien. Ook omdat de rest van de elektrische aandrijflijn vrijwel zeker lichter is dan een dieselmotor met versnellingsbak. De betrekkelijk geringe accucapaciteit hangt daarmee vermoedelijk meer samen met de kosten dan met beperkingen aan de transportcapaciteit.

Deze eerste elektrische truck van Vrijbloed en Dura is bedoeld voor binnenstedelijk transport. Daar telt het geringe motorgeluid en het ontbreken van directe fijn- en stikstofemissies extra zwaar. Als de truck zich op korte stadsritten heeft bewezen, is hij mogelijk ook inzetbaar op bouwprojecten nabij natuur die vanwege de stikstofproblematiek nu stilliggen.

 

Bron: Volvo / Imagecredit: Volvo

Dit vind je misschien ook leuk...