Liebherr brengt elektrische beton-vrachtwagen op de markt

Liebherr

Het Duits-Zwitserse industrieconcern Liebherr brengt een 40-tons betonmixer op accu op de markt. De betontruck kan 10 of 12 kubieke meter beton per rit transporteren. In de herfst van 2020 rijden de eerste trucks op de weg.

Altijd terug naar dezelfde laadpaal

Na personenauto’s, fietsen en bussen breekt de inzet van accu’s en elektromotoren nu langzaamaan ook door in de markt voor zwaar transport. Natuurlijk gaat het daarbij in eerste instantie om niches.

Het transport van niet uitgehard beton tussen betoncentrales en bouwplaatsen is zo’n niche. Omdat je met vloeibaar beton niet te ver wil rijden, beleveren betoncentrales eigenlijk geen klanten buiten een cirkel van 50 kilometer. Als de betonmixer op een volle accu iets meer dan 50 kilometer heen en terug kan rijden, is dat dus al genoeg.

Tijdens het laden van een nieuwe vracht beton kan de vrachtwagen aan de snellader. De meeste betoncentrales bereiden de mortel met elektrische mixers dus daar is toch al een zware elektriciteitsaansluiting voor handen.


Betoncentrale op een berg is ideaal op accu

De eerste elektrische betonmixers van Liebherr starten eind dit jaar, op projecten in Zwitserland. De betonmixers zijn gebaseerd op een truck van Volvo, dat voor de Nederlandse bouwer Dura Vermeer in februari 2020 al een volledig elektrische truck voor transport van zand, grond en puin voor projecten in en rond Amsterdam aankondigde.

Uit de persfoto van Liebherr valt (na inzoomen, zie detail) op te maken dat de truck een forse accucapaciteit van 340 kWh en een range van 190 tot 380 kilometer heeft. Dat verklaart waarom Liebherr in het persbericht stelt dat laden bij normaal gebruik alleen ’s nachts nodig zou zijn.

Het terugwinnen van remenergie is voor elektrische vrachtwagens sowieso al een voordeel. In de Zwitserse bergen komt dat nog extra tot uiting. Idealiter rij je met een volgeladen truck bergaf naar een stort en leeg weer terug naar de betoncentrale ergens in de bergen. Vanzelfsprekend is elektrisch rijden ook in Nederland gewoon top, zeker gezien de stikstofproblematiek.


Update 2 april 2020: In de initiële versie van dit bericht wist ik niet te vertellen wat de reikwijdte en accucapaciteit zijn. Dat staat niet in het persbericht maar wel in de persfoto. Scherp van InsideEV’s, bedankt voor de tip Roberto di Gento.


Bron: Liebherr / Imagecredit: Liebherr

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.