Twintig moderne zeilen voor 5 ouderwetse olietankers
De Deense rederij Maersk laat 5 van zijn schepen uitrusten met zeilen van de Spaanse startup Bound4blue. De relatief compacte, vaste zeilen zuigen lucht aan om de bijdrage van de wind in de aandrijving te maximaliseren.
De zeilen ondersteunen de scheepsmotoren maar nemen hun functie zeker niet over. De verwachting is dat de zeilen gemiddeld een ‘double-digit percentage’ brandstofbesparing leveren.
De vaste zeilen van 26 meter hoog hebben een dik vleugelprofiel dat aan de achterzijde geperforeerd is. Een ventilator bovenin deze eSails zuigt lucht door deze perforaties. Daardoor blijft de wind die langs de zeilen stroomt beter ‘plakken’ en genereren de zeilen tot 7 keer meer voortstuwing dan zeilen van vergelijkbare zeilen zonder deze aanzuiging.
De technologie is tot nu toe op 4 schepen gemonteerd. De installatie van 20 zeilen in opdracht van een van de grootste rederijen ter wereld is dus een mooie sprong vooruit voor Bound4blue. De schepen, alle 5 bedoeld voor het transport van olie(producten) en chemicaliën, kwamen rond 2016 in de vaart. Na installatie van de zeilen in 2025 en 2026 is het voor Maersk dus goed meetbaar of de tankers met de zeilen inderdaad zuiniger varen dan in de jaren met alleen de scheepsmotor.
Brandstof is een van de primaire kostenposten in de scheepvaart dus ook een paar procenten besparing is al de moeite. Die procenten gaan nog harder tellen als de sector deze eeuw overschakelt op duurdere biobrandstoffen of nog duurdere synthetische hernieuwbare energiedragers. Hopen dus dat de procentuele besparing inderdaad dubbele cijfers betreft.
Bron: Maersk / Imagecredit: Bound4blue
- Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China? - 09 dec 2024
- Nul gegadigden voor 3 gigawatt aan Deense offshore windparken - 06 dec 2024
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.